Γράφει ο Ανέστης Παπαδόπουλος (Σύμβουλος Δημοτικής Κοινότητας Σερρών)
Το τελευταίο νομοσχέδιο της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, που ψηφίσθηκε την Μεγάλη Τρίτη, συμπεριελάμβανε Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Νομοθετήθηκε ότι στις δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό μεγαλύτερο των δύο χιλιάδων ένα (2.001) κατοίκων, ο συνδυασμός του επιτυχόντος δημάρχου λαμβάνει τα τρία πέμπτα (3/5) του συνόλου των εδρών των συμβούλων.
Στο Δήμο Σερρών έχοντας ως βάση την επίσημη ανακοίνωση του Μόνιμου Πληθυσμού ανά Δήμο και Κοινότητα από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, μόνο η Δημοτική Κοινότητα Σερρών και Λευκώνα θα έχει πάνω από 2.000 κατοίκους.
Η Δημοτική Κοινότητα Λευκώνα 5 έδρες (3/5 που θα εκλέγει η παράταξη της νέας Δημαρχιακής Αρχής ‘’τρεις έδρες’’) (2/5 η αντιπολίτευση ‘’δύο έδρες’’)
Και στην 15εδρική Δημοτική Κοινότητα των Σερρών (3/5 που εκλέγει η παράταξη της νέας Δημαρχική Αρχή ‘’εννιά έδρες’’
Σ ΄όλες τις άλλες κοινότητες από 301 έως και 2.000 μόνιμους κατοίκους, Πρόεδρος του συμβουλίου δημοτικής κοινότητας αναδεικνύεται ο πρώτος σε σταυρούς υποψήφιος του συνδυασμού που έλαβε τις περισσότερους ψήφους την Α’ Κυριακή.
Και ενώ θα έπρεπε το κύριο θέμα να είναι το πώς θα ενισχυθούν οι Κοινότητες – δηλαδή οι τοπικές κοινωνίες- μέσα από την αμεσότερη έκφραση στα Συμβούλια, τελικά υποβαθμίζονται και μετατρέπονται σε προεκλογικά κέντρα των υποψηφίων Δημάρχων μιας και τα 3/5 των συμβούλων θα εκλέγονται από την παράταξη του νέου Δημάρχου.
Ούτε αυτό, ούτε το αν θα εξαιρούνται της φορολογίας και δεν θα λογίζονται ως μισθωτή εργασία τα έξοδα κίνησης των Προέδρων, είναι μείζονα θέματα, όταν δεν υπήρξε καμία ουσιαστική συζήτηση για το μέλλον του θεσμού. Να λειτουργεί δηλαδή το κάθε συμβούλιο ως το πρώτο βήμα μιας κοινωνίας που μπορεί να σχεδιάζει το παρόν και το μέλλον.
Δυστυχώς η Δημοτική Κοινότητα Σερρών πορεύεται με ένα Δήμαρχο και ένα Δημοτικό Συμβούλιο, οι οποίοι δεν έχουν μεταβιβάσει αρμοδιότητες ούτε στον Πρόεδρο, ούτε στο Συμβούλιο της Κοινότητας Σερρών, επιλέγοντας για αυτό ένα ρόλο κομπάρσου. Ασχολείται με αποφάσεις γνωμοδοτικού χαρακτήρα, συνεδριάζει μια φορά ανά δίμηνο και συχνά δεν υπάρχει απαρτία , δηλώνοντας ακόμη πιο έντονα την απαξίωση στο θεσμό.
Πορεύεται εν ειρήνη, γιατί πραγματικά δεν πιστεύουν στο θεσμό τον οποίο υπηρετούν, διαφορετικά αν ήθελαν ή αν τους επέτρεπαν, θα αξιοποιούσαν ακόμη και τη δυνατότητα που υπάρχει, να προκαλέσουν συνέλευση κατοίκων και φορέων της κοινότητας (ακόμη και σε επίπεδο συνοικίας ή ενορίας) προκειμένου να προτείνουν στα αρμόδια όργανα του δήμου τις δράσεις που πρέπει να αναλάβει ο δήμος, ανάλογα με τις ανάγκες των κατοίκων της κοινότητας.
Θέματα όπως η παροχή κοινωνικών ή άλλων υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των κατοίκων, τη λήψη μέτρων για την προστασία των ηλικιωμένων και των παιδιών στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής του δήμου, υπηρεσίες καθημερινότητας, αλλά και για έργα που πρέπει να εκτελεστούν στην κοινότητα κ.α. ανήκουν στις αρμοδιότητες της Κοινότητας.
Τα περισσότερα μέλη του 15μελούς συμβουλίου κοινότητας Σερρών, ακόμη και της πλειοψηφίας δυσανασχετούν για την ανυπαρξία που τους έχει επιβληθεί άνωθεν.
Τι θα πρέπει να γίνει; Να συνειδητοποιήσει η επόμενη νέα δημοτική αρχή και να εμπιστευτεί το συμβούλιο κοινότητας και τον πρόεδρο. Πραγματικά να γίνει συνοδοιπόρος τους και όχι να πορεύεται στο όνομα μιας ανούσιας συμμαχίας.
Παπαδόπουλος Ανέστης
Σύμβουλος Δημοτικής Κοινότητας Σερρών
Για την πανελλαδική κατάσταση που επικρατεί στην ομολογουμένως μειωμένη σημασία που αποδίδεται στις Κοινότητες, τις κάποτε βασικότατες αυτές διοικητικές μονάδες θα υπενθυμίσω, δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα. Ωστόσο, το ότι οι δήμαρχοι του Νομού μπορεί να μην έχουν παραχωρήσει τόσα δικαιώματα στους Προέδρους και τους Συμβούλους των Κοινοτήτων, είναι κάτι το οποίο θα μπορούσε να είχε γίνει και δεν είναι κάτι τραγικό. Θέμα εμπιστοσύνης όπως πολύ σωστά επισημαίνεται. Μπορεί να υπάρξει βελτίωση σε αυτό το θέμα, αρκεί η θέληση.
ΑπάντησηΔιαγραφή