Γραφει ο Αθανάσιος Μπόϊκος
Τι ορίζει το υβριστικό και το χυδαίο;
(με αφορμή το κόψιμο του FY από το αποκριάτικο πρόγραμμα της ΚΕΔΗΣ)
Γιατί, λοιπόν, ματαιώθηκε η παρουσία/συναυλία του FY στις αποκριάτικες εκδηλώσεις του Δήμου Σερρών;
Υπήρξαν, λέει, πολλές αντιδράσεις στα μέσα μαζικής δικτύωσης, λόγω των “αισχρών” στίχων στα τραγούδια του (κυκλοφόρησαν στίχοι κάποιων τραγουδιών, για να βεβαιώσουν του λόγου το αληθές).
Σίγουρα η δημοτική αρχή έλαβε σοβαρά υπόψη της τις αντιδράσεις αυτές. Εκλογές έρχονται άλλωστε.
Δε θα μείνω σε αυτό, μια και το θεωρώ λογικό και αναμενόμενο. Ενδιαφέρον ωστόσο παρουσιάζει η αιτιολογία του αποκλεισμού του FY, όπως τη διατύπωσε σε συνέντευξη τύπου η κα Παλάζη, πρόεδρος του Δ.Σ. της ΚΕΔΗΣ.
Λέει η κα Παλάζη ότι ζητήθηκε από τον τραγουδοποιό “ότι σε καμία περίπτωση, το μουσικό ρεπερτόριο δεν θα πρέπει να έχει υβριστικό ή χυδαίο περιεχόμενο” και, για να γίνει σαφέστερο το αίτημα του δήμου, “ζητήθηκε το αναλυτικό πρόγραμμα των τραγουδιών της συναυλίας”.
Μια πρώτη παρατήρηση. Κανείς μα κανείς από την πλευρά της δημοτικής αρχής, ούτε η άμεσα αρμόδια και άρα υπεύθυνη κα Παλάζη, δεν είχε ρίξει προηγουμένως μια γρήγορη διερευνητική ματιά στους στίχους για να σχηματίσει ιδία γνώση επί του περιεχομένου;
Απευθύνθηκαν, λέει η κα Παλάζη, στους επαΐοντες της αγοράς και αυτοί τους πληροφόρησαν πως η δημοφιλία του FY στις μικρές ηλικίες βρίσκεται στα ύψη, οπότε ας τον προλάβουμε -σκέφτηκαν- μη μας τον καπαρώσουν άλλοι. Στη συνέχεια οι αντιδράσεις και η ακύρωση.
Όταν όμως πρώτα ζητάς να κλείσεις τον τραγουδοποιό και ύστερα να σου στείλει τους στίχους των τραγουδιών του -που δεν πρέπει να είναι “χυδαίοι ή υβριστικοί”- τότε αυτό εκλαμβάνεται, πολύ εύλογα, σαν λογοκρισία.
Στερνή μου γνώση να σ΄ είχα πρώτα … ή, καλύτερα, να μη σ’ είχα καθόλου;
Το σημαντικότερο τώρα. Πώς ορίζουν οι τοπικοί μας άρχοντες/ισσες το “υβριστικό και το χυδαίο”;
Οι στίχοι των τραγουδιών του FY πράγματι είναι χυδαίοι. Αυτή, ωστόσο, η χυδαιότητα δεν προκύπτει από μεμονωμένες λέξεις ή φράσεις, αλλά από το συνολικό πλαίσιο αναφοράς τους.
Ένα πλαίσιο νεοπλουτοκρατικού κομφορμισμού, όπου ο μάτσο επιδειξίας υψώνει, υστερικά και απελπισμένα, σαν λάβαρο ό,τι πιο πολύτιμο έχει -το πέος του- απέναντι στο θηλυκό αντικείμενο/μηχανή των κυριαρχικών του ορέξεων.
Και οι στίχοι των “αθυρόστομων” αποκριάτικων, που παρουσίασε η Δόμνα Σαμίου το 1994, αναφέρουν γλέντια βακχικού τύπου, όπου η ηδονική συλλειτουργία πεών και αδοίων έχει την τιμητική της.
Μα εδώ το γλέντι στήνεται ανατρέποντας την τάξη της πατριαρχικής ελληνικής κοινωνίας. Γυναίκα και άντρας επιδίδονται, επί ίσοις όροις, σε ένα παιχνίδι κατάλυσης της εξουσίας και ιδεολογικής αποτοξίνωσης -έστω πρόσκαιρα.
Αρχαία ποτάμια κυλούν στο σώμα και την ψυχή των ανθρώπων, να τους ξεπλύνουν με τα ζωογόνα νερά τους. Φυσικά, λίγες μέρες αργότερα ο θρόνος του πατριάρχη ξαναστήνεται.
Μα το μήνυμα εκπέμπεται σε κάθε ετήσιο κύκλο: όταν ο απόλυτος διαχωρισμός άντρα και γυναίκας -με τον πρώτο να κυριαρχεί πάνω στη δεύτερη- ανατρέπεται, τότε αγάλλεται η γη.
“Μια κοιλιά χτυπάει την άλλη
γίνεται χαρά μεγάλη”
Κανένας εξαναγκασμός, καμιά εξουσιολαγνεία/μανία (με τα λεφτά του μπαμπά, κιόλας), καμιά υποδούλωση – υποβάθμιση της γυναίκας σε μηχάνημα του σεξ.
Το περιεχόμενο των τραγουδιών του FY, απεναντίας, είναι υβριστικό και χυδαίο ακριβώς επειδή ο καμβάς πάνω στον οποίο κεντώνται οι στίχοι είναι αυτός της διατεταγμένης από το λάιφ στάιλ “γ@@@@ς” συμπεριφοράς, ενός αεράτου -δήθεν- στιλ, που, για να ασκηθεί/επιδειχθεί, μετατρέπει τη γυναίκα σε αγορασμένο μπιχλιμπίδι του άντρα, απαραίτητο για την ορμονική-ιδεολογική του εκτόνωση και την “κοινωνική καταξίωσή” του.
ΥΓ Δεν προτείνω εδώ αθυρόστομα άσματα για το αποκριάτικο πρόγραμμα της δημοτικής αρχής. Όταν δεν το’ χεις, από άποψη κουλτούρας, είναι μεγάλος μπελάς να μπλέκεσαι με πράγματα που δεν κατανοείς και δε συναισθάνεσαι.
Εξάλλου, σε μια τέτοια περίπτωση δε θα είχες απαλλαγεί από τα αγκάθια των “υβριστικών” στίχων!Κάθε άλλο. [Το 2005 ένας πρωτοψάλτης από το Μεσολόγγι υπέβαλε μήνυση κατά της Δόμνας Σαμίου, επειδή εμφανίστηκε στην ΕΤ3 να τραγουδά τα σκωπτικά και διονυσιακού χαρακτήρα τραγούδια της Καθαράς Δευτέρας. Κι έχουμε πολλούς τέτοιους ευέξαπτους
καθαρολάγνους δικομανείς στην ενάρετη χώρα μας!]
Σ’ αυτές τις περιπτώσεις καλύτερα να απευθύνεσαι σε πολιτιστικούς ατζέντηδες, οι οποίοι θα σε κατευθύνουν σχετικά με τα πιασάρικα αγοραία θεάματα και τις τοπ αρένες διασκέδασης.
Ακόμη και τότε ωστόσο, οφείλεις να ρίχνεις καμιά ματιά στα λάχανα πριν κλείσεις την παραγγελία.
Ειδικά όταν διαχειρίζεσαι δημόσιο χρήμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.