Η Ελλάδα επιταχύνει την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών της. Ήδη το 2015 η τότε κυβέρνηση πώλησε μέρος της εταιρείας που εκμεταλλευόταν το λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο της χώρας, στην κινεζική COSCO. Οι Κινέζοι κατέχουν πλέον το 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.
Τρία χρόνια αργότερα ήρθε η ιδιωτικοποίηση του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της Ελλάδας στη Θεσσαλονίκη, και τώρα ιδιωτικοποιείται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας στη Βορειοδυτική Ελλάδα. Οι πωλήσεις αποτελούν όρο που επιβλήθηκε από τους διεθνείς δανειστές στο πλαίσιο της ελληνικής κρίσης χρέους.
Έτσι ξεκινά η ανταπόκριση, από την Αθήνα, του Gerd Höhler στην εφημερίδα Handelsblatt. Αναφέρει, μεταξύ άλλων:
Σειρά έχουν τα λιμάνια του Ηρακλείου στην Κρήτη και του Βόλου στην Κεντρική Ελλάδα. Στους ενδιαφερόμενους περιλαμβάνεται ένας Ελληνο-Ρώσος δισεκατομμυριούχος με στενούς δεσμούς με τον επικεφαλής του Κρεμλίνου Βλαντιμίρ Πούτιν (Wladimir Putin). Το γεγονός αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει πολιτική διαμάχη.
Ο Όμιλος Grimaldi, ο οποίος απέκτησε την ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία Minoan Lines το 2008, είναι ο μεγαλύτερος χρήστης του λιμανιού και σχεδιάζει να επεκτείνει τις λιμενικές εγκαταστάσεις. Η Ηγουμενίτσα χρησιμοποιείται ολοένα και περισσότερο από Τούρκους μεταφορείς , οι οποίοι στέλνουν τα εμπορεύματά τους μέσω της Αδριατικής στη Δυτική Ευρώπη.
Χάρη στη μακράν υψηλότερη προσφορά της, η Grimaldi κατόρθωσε να επικρατήσει των δύο ανταγωνιστών της, της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας της Ελλάδας στην Ακτοπλοΐα Attica Group και της λιμενικής εταιρείας Θεσσαλονίκης, του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).
Τώρα οι τρεις ανταγωνιστές θα συναντηθούν και πάλι: Τον Απρίλιο λήγει η περίοδος κατάθεσης προσφορών για την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου λιμανιού της Κρήτης στο Ηράκλειο. Το λιμάνι είναι σημαντικό για την ακτοπλοϊκή κίνηση μεταξύ του Πειραιά και της Κρήτης. Διαδραματίζει όμως σημαντικό ρόλο και στον Τουρισμό, ειδικά για εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες κρουαζιερόπλοιων.
Είναι εύλογο το μεγάλο ενδιαφέρον για το λιμάνι από μέρους των Grimaldi και Attica Group. Το ίδιο θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί με μία πρώτη ματιά και για την προσφορά του ΟΛΘ. Όπως και οι δύο ανταγωνιστές του, προκρίθηκε στον δεύτερο γύρο της διαδικασίας υποβολής προσφορών που διοργανώνει η ελληνική Αρχή Ιδιωτικοποιήσεων.
Πλέον θα πρέπει να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές. Στην πραγματικότητα, όμως, η συμμετοχή του ΟΛΘ στο διαγωνισμό είναι πολιτικά άκρως εκρηκτική.
Η ΟΛΘ ελέγχεται από την Belterra Investments Ltd. Εγγεγραμμένη στην Κύπρο, η εταιρεία αποτελεί μέρος της επιχειρηματικής αυτοκρατορίας του Ρώσου επιχειρηματία Iwan Ignatjewitsch Savvidis.
Ο Σαββίδης γεννήθηκε στη Γεωργία το 1959 και είναι γιος Ελλήνων του Πόντου. Ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας, ο οποίος έγινε πλούσιος χάρη στην εμπορία καπνών, ήταν βουλευτής στη Δούμα από το 2003 έως το 2011 ως μέλος του κόμματος Ενωμένη Ρωσία του Putin και θεωρείται έμπιστο πρόσωπο του επικεφαλής του Κρεμλίνου.
Δεν έχουν γίνει γνωστές δηλώσεις του Σαββίδη για τον πόλεμο στην Ουκρανία, ωστόσο θα πρέπει να θεωρείται απίθανο να έχει γυρίσει την πλάτη του στον Putin. Το 2017 συνέκρινε τον τότε Έλληνα Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα με τον Wladimir Putin –και μάλιστα ως έκφραση επαίνου.
Ο Σαββίδης ξεκίνησε τις δραστηριότητές του στην Ελλάδα το 2012 με την αγορά του ποδοσφαιρικού συλλόγου ΠΑΟΚ. Το 2013 πήρε ελληνικό διαβατήριο. Το 2017 εισήλθε στη λιμενική εταιρεία της Θεσσαλονίκης, αρχικά σε κοινοπραξία με την Deutsche Invest Equity Partners GmbH. Το 2021 η Belterra πήρε τις μετοχές των Γερμανών. Σήμερα, η οικογένεια Σαββίδη ελέγχει μέσω της Belterra το 67% των μετοχών του ΟΛΘ.
Το χαρτοφυλάκιο των επιχειρήσεων του Σαββίδη στην Ελλάδα περιλαμβάνει και το πολυτελές ξενοδοχείο Makedonia Palace στη Θεσσαλονίκη, το πεντάστερο θέρετρο Πόρτο Καρράς στη Χαλκιδική, εταιρείες ακινήτων, τροφίμων και ποτών.
Σε επίπεδο ΜΜΕ, έχει την καθημερινή εφημερίδα Έθνος, τη ιστοσελίδα επιχειρηματικών ειδήσεων Ημερησία και τον τηλεοπτικό σταθμό Open, ο οποίος διακρίνεται για τα φιλο-ρωσικά του ρεπορτάζ. Ο Σαββίδης έγινε πρωτοσέλιδο το 2018, όταν εισέβαλε στο γήπεδο με πιστόλι κατά τη διάρκεια ποδοσφαιρικού αγώνα του ΠΑΟΚ για να διαμαρτυρηθεί για μία απόφαση του διαιτητή.
Ο Σαββίδης είχε αρχικά εκφράσει το ενδιαφέρον του στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, η οποία ξεκίνησε πέρυσι. Η ιδιωτικοποίηση απέκτησε έντονα πολιτικό χαρακτήρα, καθώς το λιμάνι αποτελεί σημαντικό κόμβο για τις στρατιωτικές μεταφορές των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας και την Ανατολική Ευρώπη.
Με τη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία, η σημασία του λιμανιού έχει αυξηθεί περαιτέρω. Παρασκηνιακά εκφράστηκαν έντονες αντιδράσεις, ειδικά από την Ουάσιγκτον, για την ενδεχόμενη πώληση της λιμενικής εταιρείας στον ΟΛΘ που ελέγχεται από τον Σαββίδη, παρόλο που ο 63χρονος ολιγάρχης δεν έχει ακόμη συμπεριληφθεί σε κατάλογο κυρώσεων των ΗΠΑ, της ΕΕ ή του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ο Σαββίδης τελικά απέσυρε την προσφορά του, πιθανώς επειδή θεώρησε ότι δεν υπάρχει καμία ελπίδα επιτυχίας. Το Νοέμβριο του 2022 η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να μην ιδιωτικοποιήσει καθόλου το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης λόγω της γεωστρατηγικής σημασίας του. Όμως αυτή τη φορά ο Σαββίδης κατά τα φαινόμενα προτίθεται να φτάσει έως το τέλος της διαδικασίας.
Ο ΟΛΘ δεν είναι μόνο ανάμεσα στους πλειοδότες για το Ηράκλειο, αλλά έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Βόλου στην Κεντρική Ελλάδα, η οποία τρέχει ταυτόχρονα.
ΠΗΓΗ: Gerd Höhler στην εφημερίδα Handelsblatt
Για την αναδημοσίευση: hellasjournal.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.