Για μια ακόμη χρονιά οι σπουδαστές των ΙΕΚ βρίσκονται αντιμέτωποι με πολλά προβλήματα και εμπόδια που όλο
αυξάνονται λόγω των ελλείψεων σε εκπαιδευτικό προσωπικό, σε υποδομές και εξοπλισμό, με αποτέλεσμα την περαιτέρω επιδείνωση των σπουδών τους και της ζωής τους. Επίσης σε κανένα σπουδαστή, ακόμα και σε αυτούς που ορίζει ο ίδιος ο νόμος, δεν δίνεται πάσο για την φθηνότερη πρόσβαση στα ΜΜΜ. Πέρα όμως των ανωτέρω, έρχεται να προστεθεί ένα επιπλέον γεγονός, η διαγραφή ανέργων σπουδαστών από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ. Έτσι ενώ υποτίθεται πως το ζήτημα αυτό ρυθμίστηκε με τη σχετική διάταξη του ν. 4430/2016, στην πράξη δεν εγγράφει όλους τους άνεργους σπουδαστές στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ αφού βάζει επιπλέον προϋποθέσεις για την ένταξή τους: α) να είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων τουλάχιστον ένα τετράμηνο πριν από την υπαγωγή τους στο πρόγραμμα εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης. Όταν όλοι οι άνεργοι σπουδαστές πρέπει να έχουν το δικαίωμα να εγγράφονται στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ. β) να δηλώσουν τα στοιχεία του προγράμματος αυτού στον ΟΑΕΔ πριν από την έναρξή του. Την ίδια ώρα που η εγκύκλιος έφτασε στις σχολές μια βδομάδα αφότου άνοιξαν τα δημόσια ΙΕΚ και ενώ υπάρχουν σπουδαστές που ακόμα και τώρα δεν έχουν ενημερωθεί από καμιά αρμόδια αρχή γ) να έχουν παρέλθει τουλάχιστον δύο ημερολογιακά έτη από το πέρας τυχόν προηγούμενης συμμετοχής σε πρόγραμμα εκπαίδευσης. Γνωρίζοντας όμως ότι χιλιάδες σπουδαστές πηγαινο-έρχονται από τις σχολές μαθητείας και κατάρτισης στην κακοπληρωμένη δουλειά και στην ανεργία. Αυτή η απαράδεκτη κατάσταση είχε ως αποτέλεσμα δεκάδες νέοι άνεργοι από τα Δημόσια ΙΕΚ όλης της Ελλάδας να διακόψουν την εκπαίδευση τους προκειμένου να μη διαγραφούν από τα μητρώα του ΟΑΕΔ και χάσουν ακόμα και τα λίγα "ψίχουλα" που δικαιούνται. Όπως τη δωρεάν πρόσβαση στα ΜΜΜ, τη συμμετοχή σε σεμινάρια και προγράμματα ευρέσεως εργασίας, τη μοριοδότηση σε θέσεις Δημοσίου (για σπουδαστές σε κάποιες συγκεκριμένες ειδικότητες) κ.α. θεωρούμε ότι οι εξελίξεις αυτές δεν είναι τυχαίες, αποτελούν συνέχεια της πολιτικής που θέλει τα ΙΕΚ να δίνουν δεξιότητες με ημερομηνία λήξης, να δημιουργούν εργαζόμενους χωρίς κανένα εργασιακό δικαίωμα, ενώ στην πράξη αξιοποιούνται και για την απόκρυψη της ανεργίας.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κ. Υπουργός σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε: • Να καταργηθεί - τροποποιηθεί η διατύπωση της απόφασης 4430/2016 και να μην γίνει καμιά διαγραφή ανέργου σπουδαστή των ΙΕΚ από τα μητρώα του ΟΑΕΔ. • Να δοθούν άμεσα πάσο σε όλους τους σπουδαστές για δωρεάν πρόσβαση σε όλα τα ΜΜΜ, να καλυφθούν άμεσα τα κενά σε εκπαιδευτικούς με μόνιμη και σταθερή δουλειά και εργασιακά δικαιώματα καθώς και να καλυφθούν όλες οι απαραίτητες υποδομές και εξοπλισμοί που χρειάζονται για την εκπαίδευση των σπουδαστών
Ο Βουλευτής
Γ ιάννης Δελής
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΛΓ΄
Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2017
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός):Προχωρούμε στην τρίτη με αριθμό 250/7-11-2017 επίκαιρη ερώτηση του δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος κ. Ιωάννη Δελή προς την Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σχετικά με τα οξυμένα προβλήματα που συναντάνε οι σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ με το άνοιγμα των σχολών τους.
Θα απαντήσει η Αναπληρώτρια Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Αντωνοπούλου.
Ο κ. Δελής έχει τον λόγο για δύο λεπτά.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία Υπουργέ, με τη σημερινή μας ερώτηση θίγουμε ένα ζήτημα που αφορά τους σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ, στα οποία στη συντριπτική τους πλειοψηφία, βεβαίως, φοιτούν νέες και νέοι από τις εργατικές λαϊκές οικογένειες. Αυτό είναι γνωστό.
Εκτός από τα παραδοσιακά προβλήματα τα οποία υπάρχουν σε αυτά τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, δηλαδή τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, τις ελλείψεις σε υποδομές, τον απαρχαιωμένο τεχνολογικό εξοπλισμό, το ότι αυτοί οι σπουδαστές δεν παίρνουν πάσο για να μετακινούνται, έστω και με μειωμένο εισιτήριο, η Κυβέρνησή σας με το ν. 4430, που ψηφίστηκε πριν από ένα χρόνο, διαγράφετε τους ανέργους σπουδαστές αυτών των ΙΕΚ από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ. Υποτίθεται σύμφωνα με το ν. 4430, που είπα πριν, ότι αντιμετωπίστηκε το ζήτημα, αλλά στην πραγματικότητα το ζήτημα επιδεινώθηκε.
Τι κάνει αυτός ο νόμος; Έχει σημασία να το ξαναδούμε. Βάζει επιπλέον προϋποθέσεις, δηλαδή επιπλέον εμπόδια, για να αποκτήσουν την κάρτα ανεργίας του ΟΑΕΔ που τους δίνει έστω και κάποιες δυνατότητες να λειτουργήσουν λίγο καλύτερα. Για να μην διαγραφούν, λοιπόν, οι άνεργοι σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι τουλάχιστον ένα τετράμηνο πριν τη φοίτησή τους στο ΙΕΚ, να έχουν δηλώσει το πρόγραμμα της φοίτησής τους πριν από την έναρξή του και να έχουν περάσει δύο ημερολογιακά έτη ολόκληρα από την προηγούμενη ενδεχόμενη συμμετοχή τους σε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης.
Αυτές οι προϋποθέσεις λειτουργούν σωρευτικά. Έστω και μία απ’ αυτές να μην ισχύει, τότε αμέσως βγαίνουν από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ και έτσι, έχουμε το φαινόμενο αρκετοί από τους σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ να διακόπτουν την εκπαίδευσή τους, προκειμένου να μη διαγραφούν από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ και χάσουν ακόμη και αυτά τα λίγα που δικαιούνται, δηλαδή τη δωρεάν πρόσβαση –με την κάρτα ανεργίας εννοώ- στα μέσα μαζικής μεταφοράς, τη συμμετοχή σε κάποια σεμινάρια ή σε κάποια προγράμματα εύρεσης εργασίας, την ενδεχόμενη μοριοδότηση για κάποιες θέσεις στο δημόσιο κλπ.
Με την ερώτησή μας, αυτό που θέλουμε να ζητήσουμε και που το ζητούν και οι ίδιοι οι σπουδαστές είναι ότι θα πρέπει να τροποποιηθεί η σχετική διάταξη του νόμου και να μην γίνει καμία διαγραφή ανέργου σπουδαστή των ΙΕΚ από τα μητρώα του ΟΑΕΔ και βεβαίως, τα σταθερά και πάγια αιτήματα του σπουδαστικού κινήματος, τα οποία στηρίζει το ΚΚΕ. Να πάρουν πάσο όλοι οι σπουδαστές για άμεση πρόσβαση στις συγκοινωνίες, να καλυφθούν τα κενά σε εκπαιδευτικούς σε αυτά τα ινστιτούτα και βεβαίως, να λειτουργούν έτσι ώστε να καλυφθεί ο τεχνολογικός εξοπλισμός, ο οποίος σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι απαρχαιωμένος.
Περιμένουμε τις απαντήσεις σας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΟΥΡΑΝΙΑ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (Αναπληρώτρια Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Κύριε Δελή, σας ευχαριστώ για την ερώτηση, γιατί μου δίνετε την ευκαιρία να ενημερώσω εσάς, αλλά και τους συναδέλφους και τους πολίτες για ένα θέμα που γνωρίζω ότι απασχολεί δεκάδες ανέργους σπουδαστές.
Καταρχάς, να σημειώσω ότι απασχολεί πλέον δεκάδες και όχι χιλιάδες σπουδαστές, όπως ίσχυε στο παρελθόν. Θα εξηγήσω γιατί.
Το Μάρτιο του 2017, ο ΟΑΕΔ εξέδωσε τη σχετική ερμηνευτική εγκύκλιο 16435/2-3-2017 συγκεκριμένα, την οποία δημοσιοποίησε μέσω των αρμόδιων υπηρεσιών.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ένα πρόβλημα περιορισμένης μεν έκτασης, όπως είπα, που αφορά δεκάδες σπουδαστές και όχι χιλιάδες, σοβαρό όμως για τους ανέργους, οι οποίοι εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία. Ποιοι είναι αυτοί οι συμπολίτες μας; Είναι όποιοι για τον οποιοδήποτε λόγο δεν ενημερώθηκαν εγκαίρως και δεν ενημέρωσαν τον ΟΑΕΔ ότι παρότι είναι άνεργοι, έχουν εγγραφεί είτε σε ένα πρόγραμμα είτε σε μία σχολή ΙΕΚ.
Εδώ λοιπόν, έχουμε προχωρήσει, όπως γνωρίζετε. Θα σας διαβεβαιώσω για το τι ισχύει εν γένει και θα σας πω πώς θα αντιμετωπίσουμε αυτό το ζήτημα, που έχει δημιουργηθεί για τους δεκάδες συμπολίτες μας, στους οποίους αναφέρθηκα.
Αυτό που έχουμε εξασφαλίσει είναι ότι κανένας σπουδαστής ΙΕΚ δεν πρόκειται να χάσει ούτε το χρόνο ανεργίας του ούτε το επίδομα -εάν έπαιρνε και δικαιούταν επίδομα- ούτε κανένα άλλο από τα δικαιώματα που απορρέουν από την ιδιότητά του ως άνεργο. Αυτό το διασφαλίσαμε εμείς.
Το ζήτημα, που έχει προκύψει, το διασφαλίζουμε με νομοθετική ρύθμιση την οποία έχουμε έτοιμη και πολύ σύντομα θα καταθέσουμε προς ψήφιση. Η ρύθμιση αυτή προβλέπει ότι όσοι άνεργοι διαγράφηκαν από τα μητρώα ανέργων, επειδή δεν δήλωσαν οι ίδιοι εγκαίρως τα στοιχεία του προγράμματος στο οποίο συμμετέχουν ή τη σχολή-ΙΕΚ που έχουν εγγραφεί στον ΟΑΕΔ, θα μπορούν μέσα σε εξήντα ημέρες από τη δημοσίευση της διάταξης να επανεγγραφούν στα μητρώα, υποβάλλοντας τη δήλωση μαζί με μία αίτηση αποκατάστασης της συνέχειας της ανεργίας την οποία είχαν,με τρόπο ο οποίος φυσικά δεν ήταν ο στόχος της ρύθμισης που κάναμε. Αυτό έχει να κάνει με τους ανέργους σπουδαστές, τους οποίους αφορά κατά κύριο λόγο η ερώτησή σας.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Αναπληρώτριας Υπουργού)
Θα χρειαστώ ένα λεπτό, κύριε Πρόεδρε.
Τι θα ισχύει τώρα στο μέλλον; Όσοι άνεργοι θέλουν να συμμετέχουν σε πρόγραμμα κατάρτισης θα πρέπει να το δηλώσουν, είτε μέσα σε δέκα ημέρες από την πρώτη ανανέωση του δελτίου ανεργίας έπειτα από την έναρξη του προγράμματος είτε κατά την πρώτη μετά την έναρξη του προγράμματος αυτοπρόσωπη παρουσία τους στα ΚΠΑ.
Όπως γνωρίζετε, η κάρτα ανεργίας πρέπει να ανανεώνεται ανά τρεις μήνες.Οπότε με τη διάταξη αυτή που βάζουμε τώρα, με την τροποποίηση που θα φέρουμε, θα διασφαλίζουμε ότι κανένας δεν πρόκειται να χάνει την ιδιότητά του ως άνεργος. Διευρύνουμε λοιπόν το χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο μπορεί αυτό να γίνει.
Ταυτόχρονα όμως, επειδή συνδέουμε τη διαδικασία δήλωσης συμμετοχής σε πρόγραμμα με την ανανέωση της κάρτας ανεργίας, όπως προείπα, ελαχιστοποιούνται πλέον οι πιθανότητες διαγραφής.
Επομένως, κύριε Δελή, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι το θέμα θα τακτοποιηθεί άμεσα και οριστικά.
Σε ό,τι αφορά τη μετακίνηση με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, εφόσον μιλάμε για ανέργους σπουδαστές, ανέργους φοιτητές, ανέργους οποιαδήποτε κατηγορίας, όπως γνωρίζετε, έχουμε κάνει τη ρύθμιση και οι άνεργοι μετακινούνται δωρεάν στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.
Όσον αφορά το σύνολο των σπουδαστών, αυτό -όπως γνωρίζετε πολύ καλά- αφορά το Υπουργείο Παιδείας και είναι αρμόδιο για να μπορέσει να σας απαντήσει.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ, κύριε Δελή, έχετε τον λόγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Ξεκινώ από το τελευταίο, κυρία Υπουργέ. Νομίζω ότι θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι η κυβερνητική πολιτική είναι ενιαία και όλα τα Υπουργεία λειτουργούν συντονισμένα στη ρότα μιας πολύ συγκεκριμένης πολιτικής. Συνεπώς, η κυβερνητική ευθύνη υπάρχει για το ζήτημα της μετακίνησης των σπουδαστών με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και είναι αδιάφορο αν αυτή η ευθύνη αφορά το Υπουργείο Εργασίας ή το Υπουργείο Παιδείας ή οτιδήποτε άλλο.
Η απάντησή σας είχε ενδιαφέρον γιατί θεωρώ ότι με έναν έμμεσο τρόπο αναγνωρίσατε ότι αυτές οι τρεις προϋποθέσεις που μπήκαν με τον ν. 4430 δημιούργησαν και δημιουργούν εμπόδια για να έχουν ή να μην χάσουν την κάρτα ανεργίας που ενδεχομένως είχαν αυτοί οι σπουδαστές των δημόσιων ΙΕΚ.
Είπατε ότι επίκειται νομοθετική ρύθμιση που θα ρυθμίσει το ζήτημα. Βεβαίως, από ό,τι πρόσεξα –θα δούμε πώς θα είναι διατυπωμένη- αυτή η νομοθετική ρύθμιση θα αφορά κυρίως τη δεύτερη προϋπόθεση, δηλαδή το ζήτημα του πότε ενημερώνουν τον ΟΑΕΔ για το πότε ξεκίνησαν τις σπουδές τους. Γιατί η πρώτη και η τρίτη, δηλαδή το ζήτημα της τετράμηνης ανεργίας πριν την έναρξη των σπουδών τους ή της παρέλευσης διετίας από το προηγούμενο πρόγραμμα κατάρτισης, αυτά από ό,τι άκουσα θα παραμείνουν και θα εξακολουθούν βεβαίως να είναι εμπόδια για την απόκτηση από τους σπουδαστές της κάρτας ανεργίας.
Ξέρετε, εμείς θεωρούμε ότι αυτοί οι σπουδαστές σε αυτά τα ΙΕΚ πάνε στα ΙΕΚ ακριβώς για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της ανεργίας. Αρκετοί από αυτούς εργάζονται, όσοι μπορούν, όσοι βρίσκουν μια δουλειά.Και με αυτή την έννοια θα λέγαμε ότι όλοι οι σπουδαστές των ΙΕΚ θα έπρεπε να είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ. Και όχι μόνο αυτό, αλλά όλοι να παίρνουν και το επίδομα ανεργίας. Φαντάζομαι ότι γνωρίζετε τα στοιχεία -εσείς άλλωστε τα δίνετε στη δημοσιότητα- ότι μονάχα ένας στους δέκα ανέργους παίρνει το συγκεκριμένο επίδομα ανεργίας.
Δεν ξέρω τη σκοπιμότητα αυτού του μέτρου. Μιλήσατε για ορισμένες δεκάδες. Δεν ξέρω σε τι ωφελεί και πόσο μπορεί να κρύψει κάτι από το χαλί την ανεργία, να μην φαίνονται αυτοί ως άνεργοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι αυτές οι προϋποθέσεις, έτσι όπως μπαίνουν, αποτελούν έναν εκβιασμό για τους σπουδαστές να διαλέξουν την κάρτα ανεργίας του ΟΑΕΔ ή τις σπουδές, αφού παραμένουν η πρώτη και η τρίτη προϋπόθεση, όπως είπα.
Θα περιμένουμε βεβαίως αυτή τη ρύθμιση την οποία ανακοινώσατεπριν από λίγο για να τοποθετηθούμε πιο συγκεκριμένα. Βεβαίως, δεν πρέπει να περιμένουν, κυρία Υπουργέ, οι σπουδαστές και οι γονείς τους και το λαϊκό κίνημα, οι οποίοι θα πρέπει να εντείνουν τους αγώνες τους απέναντι σε μια αντιλαϊκή πολιτική την οποία υπηρετείτε και εσείς και η Κυβέρνηση σας.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ, κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο και πάλι.
ΟΥΡΑΝΙΑ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (Αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Κύριε Δελή, προσπάθησα να σας απαντήσω σε ένα θετικό πνεύμα για το θέμα που έχετε θέσει. Είπα ότι στο βαθμό που ήρθε στην προσοχή μας αυτό το ζήτημα που προέκυπτε για όσους συνεχίζουν την επαγγελματική τους κατάρτιση σε προγράμματα, είτε βραχίου χρόνου είτε όταν επιστρέφουν σε κάποιο ΙΕΚ, ότι ανταποκριθήκαμε και ανταποκριθήκαμε πλήρως.
Αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι ενώ πριν τη ρύθμιση που κάναμε ήταν χιλιάδες οι οφειλόμενοι αυτών των προγραμμάτων, αλλά και οι σπουδαστές σε ΙΕΚ που χάνανε το δικαίωμά τους, σήμερα είναι δεκάδες. Άρα δεν καταλαβαίνω καθόλου τι εννοείται ότι παραδέχτηκα ότι η ρύθμιση που έχουμε κάνει δεν βοηθάει. Αυτό είναι δικό σας συμπέρασμα. Το αφήνω στους πολίτες.
Επίσης, μου είπατε ότι είναι οριζόντιες οι πολιτικές, άρα είτε η ερώτησή σας μπορεί να απαντηθεί από το Υπουργείο Παιδείας, είτε από το Υπουργείου Τουρισμού, Πολιτισμού και από οποιοδήποτε άλλο Υπουργείο,είτε είμαι αρμόδια για να απαντήσω στο ερώτημά σας. Δηλαδή αυτή τη στιγμή αποπροσανατολίζετε την κουβέντα που ήρθαμε με πολύ καλή διάθεση να κάνουμε και να σας απαντήσουμε στο ερώτημά μας, θέτοντας κάποιες γενικότητες αυτή τη στιγμή, οι οποίες δεν εξυπηρετούν κανένα και σίγουρα όχι τους σπουδαστές για τους οποίους κόπτεστε και ήρθατε εδώ να μου κάνετε την ερώτηση.
Να σας ενημερώσω, λοιπόν, για το εξής: Όσον αφορά το τετράμηνο, το τετράμηνο πολύ ορθά έχει μπει σαν προϋπόθεση, διότι η στρέβλωση η οποία έχει υπάρξει με τη διαχείριση κοινοτικών πόρων, έχει οδηγήσει πάρα πολλούς συμπολίτες μας να χρησιμοποιούν αυτές τις διαδικασίες για να μπορούν να έχουν ένα απλό εισόδημα.
Έτσι, λοιπόν, τι παρατηρήσαμε στους ανέργους, έτσι όπως καταρτίζονταν, και γιατί βάλαμε τους τέσσερις μήνες, που είμαστε σύννομοι με τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ όσον αφορά τους ανέργους; Καταλαβαίνετε, βέβαια, ότι δεν αφορά μόνο τα ΥΕΚ εδώ πέρα. Αφορά τη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση σε μια σειρά προγραμμάτων που βάζει η χώρα για την υποστήριξη των ανέργων. Έρχονται, λοιπόν, ευρωπαϊκές επιτροπές και βάζουν πρόστιμα στη χώρα, διότι λένε ότι ένας άνεργος περνάει από τέσσερα προ
γράμματα μέσα σε ένα χρονικό διάστημα τριών ετών χωρίς αποτέλεσμα. Όταν, λοιπόν, τελειώσει ένα πρόγραμμα, από εκεί και πέρα είναι υποχρέωση του ΟΑΕΔ, αλλά και υποχρέωση του ανέργου, να αναζητήσουν μια θέση εργασίας. Δεν μπορεί να πηγαίνουν από το ένα πρόγραμμαστοάλλο.
Συνεπώς, οι τέσσερις μήνες εγγραφής που έχουμε ορίσει και τα δύο χρόνια τα οποία πρέπει να έχουν περάσει από το τελευταίο πρόγραμμα κατάρτισης για να διατηρήσεις αυτήν την ιδιότητα του ανέργου, διασφαλίζουν ακριβώς τη νομιμότητα όσον αφορά τη συμμετοχή των συμπολιτών σε αυτά τα προγράμματα.
Θέλω να ολοκληρώσω, λέγοντας το εξής: Θα δείτε τη διάταξη. Εδώ είμαστε να συνεχίσουμε την κουβέντα. Αν μας αφορά η μοίρα και το μέλλον των σπουδαστών, είμαστε εδώ, στη διάθεσή σας. Φυσικά και είναι υποχρέωσή μας να είμαστε εδώ να συζητάμε. Όμως, θα παρακαλούσα όσον αφορά ειδικά τους ανέργους, ειδικά αυτήν την ομάδα των συμπολιτών μας που κάθε οικογένεια υποφέρει διότι η ανεργία, όπως ξέρετε, εκτινάχθηκε από το 7% στο 27,8% μέσα σε μια τριετία, να μην χρησιμοποιούμε αυτό σαν πεδίο ανταλλαγής μικροκομματικών απόψεων.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κι εγώ ευχαριστώ.
αυξάνονται λόγω των ελλείψεων σε εκπαιδευτικό προσωπικό, σε υποδομές και εξοπλισμό, με αποτέλεσμα την περαιτέρω επιδείνωση των σπουδών τους και της ζωής τους. Επίσης σε κανένα σπουδαστή, ακόμα και σε αυτούς που ορίζει ο ίδιος ο νόμος, δεν δίνεται πάσο για την φθηνότερη πρόσβαση στα ΜΜΜ. Πέρα όμως των ανωτέρω, έρχεται να προστεθεί ένα επιπλέον γεγονός, η διαγραφή ανέργων σπουδαστών από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ. Έτσι ενώ υποτίθεται πως το ζήτημα αυτό ρυθμίστηκε με τη σχετική διάταξη του ν. 4430/2016, στην πράξη δεν εγγράφει όλους τους άνεργους σπουδαστές στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ αφού βάζει επιπλέον προϋποθέσεις για την ένταξή τους: α) να είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων τουλάχιστον ένα τετράμηνο πριν από την υπαγωγή τους στο πρόγραμμα εκπαίδευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης. Όταν όλοι οι άνεργοι σπουδαστές πρέπει να έχουν το δικαίωμα να εγγράφονται στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ. β) να δηλώσουν τα στοιχεία του προγράμματος αυτού στον ΟΑΕΔ πριν από την έναρξή του. Την ίδια ώρα που η εγκύκλιος έφτασε στις σχολές μια βδομάδα αφότου άνοιξαν τα δημόσια ΙΕΚ και ενώ υπάρχουν σπουδαστές που ακόμα και τώρα δεν έχουν ενημερωθεί από καμιά αρμόδια αρχή γ) να έχουν παρέλθει τουλάχιστον δύο ημερολογιακά έτη από το πέρας τυχόν προηγούμενης συμμετοχής σε πρόγραμμα εκπαίδευσης. Γνωρίζοντας όμως ότι χιλιάδες σπουδαστές πηγαινο-έρχονται από τις σχολές μαθητείας και κατάρτισης στην κακοπληρωμένη δουλειά και στην ανεργία. Αυτή η απαράδεκτη κατάσταση είχε ως αποτέλεσμα δεκάδες νέοι άνεργοι από τα Δημόσια ΙΕΚ όλης της Ελλάδας να διακόψουν την εκπαίδευση τους προκειμένου να μη διαγραφούν από τα μητρώα του ΟΑΕΔ και χάσουν ακόμα και τα λίγα "ψίχουλα" που δικαιούνται. Όπως τη δωρεάν πρόσβαση στα ΜΜΜ, τη συμμετοχή σε σεμινάρια και προγράμματα ευρέσεως εργασίας, τη μοριοδότηση σε θέσεις Δημοσίου (για σπουδαστές σε κάποιες συγκεκριμένες ειδικότητες) κ.α. θεωρούμε ότι οι εξελίξεις αυτές δεν είναι τυχαίες, αποτελούν συνέχεια της πολιτικής που θέλει τα ΙΕΚ να δίνουν δεξιότητες με ημερομηνία λήξης, να δημιουργούν εργαζόμενους χωρίς κανένα εργασιακό δικαίωμα, ενώ στην πράξη αξιοποιούνται και για την απόκρυψη της ανεργίας.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κ. Υπουργός σε ποιες ενέργειες θα προβεί ώστε: • Να καταργηθεί - τροποποιηθεί η διατύπωση της απόφασης 4430/2016 και να μην γίνει καμιά διαγραφή ανέργου σπουδαστή των ΙΕΚ από τα μητρώα του ΟΑΕΔ. • Να δοθούν άμεσα πάσο σε όλους τους σπουδαστές για δωρεάν πρόσβαση σε όλα τα ΜΜΜ, να καλυφθούν άμεσα τα κενά σε εκπαιδευτικούς με μόνιμη και σταθερή δουλειά και εργασιακά δικαιώματα καθώς και να καλυφθούν όλες οι απαραίτητες υποδομές και εξοπλισμοί που χρειάζονται για την εκπαίδευση των σπουδαστών
Ο Βουλευτής
Γ ιάννης Δελής
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΛΓ΄
Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2017
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός):Προχωρούμε στην τρίτη με αριθμό 250/7-11-2017 επίκαιρη ερώτηση του δεύτερου κύκλου του Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος κ. Ιωάννη Δελή προς την Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, σχετικά με τα οξυμένα προβλήματα που συναντάνε οι σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ με το άνοιγμα των σχολών τους.
Θα απαντήσει η Αναπληρώτρια Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Αντωνοπούλου.
Ο κ. Δελής έχει τον λόγο για δύο λεπτά.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία Υπουργέ, με τη σημερινή μας ερώτηση θίγουμε ένα ζήτημα που αφορά τους σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ, στα οποία στη συντριπτική τους πλειοψηφία, βεβαίως, φοιτούν νέες και νέοι από τις εργατικές λαϊκές οικογένειες. Αυτό είναι γνωστό.
Εκτός από τα παραδοσιακά προβλήματα τα οποία υπάρχουν σε αυτά τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, δηλαδή τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, τις ελλείψεις σε υποδομές, τον απαρχαιωμένο τεχνολογικό εξοπλισμό, το ότι αυτοί οι σπουδαστές δεν παίρνουν πάσο για να μετακινούνται, έστω και με μειωμένο εισιτήριο, η Κυβέρνησή σας με το ν. 4430, που ψηφίστηκε πριν από ένα χρόνο, διαγράφετε τους ανέργους σπουδαστές αυτών των ΙΕΚ από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ. Υποτίθεται σύμφωνα με το ν. 4430, που είπα πριν, ότι αντιμετωπίστηκε το ζήτημα, αλλά στην πραγματικότητα το ζήτημα επιδεινώθηκε.
Τι κάνει αυτός ο νόμος; Έχει σημασία να το ξαναδούμε. Βάζει επιπλέον προϋποθέσεις, δηλαδή επιπλέον εμπόδια, για να αποκτήσουν την κάρτα ανεργίας του ΟΑΕΔ που τους δίνει έστω και κάποιες δυνατότητες να λειτουργήσουν λίγο καλύτερα. Για να μην διαγραφούν, λοιπόν, οι άνεργοι σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι τουλάχιστον ένα τετράμηνο πριν τη φοίτησή τους στο ΙΕΚ, να έχουν δηλώσει το πρόγραμμα της φοίτησής τους πριν από την έναρξή του και να έχουν περάσει δύο ημερολογιακά έτη ολόκληρα από την προηγούμενη ενδεχόμενη συμμετοχή τους σε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης.
Αυτές οι προϋποθέσεις λειτουργούν σωρευτικά. Έστω και μία απ’ αυτές να μην ισχύει, τότε αμέσως βγαίνουν από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ και έτσι, έχουμε το φαινόμενο αρκετοί από τους σπουδαστές των δημοσίων ΙΕΚ να διακόπτουν την εκπαίδευσή τους, προκειμένου να μη διαγραφούν από τα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ και χάσουν ακόμη και αυτά τα λίγα που δικαιούνται, δηλαδή τη δωρεάν πρόσβαση –με την κάρτα ανεργίας εννοώ- στα μέσα μαζικής μεταφοράς, τη συμμετοχή σε κάποια σεμινάρια ή σε κάποια προγράμματα εύρεσης εργασίας, την ενδεχόμενη μοριοδότηση για κάποιες θέσεις στο δημόσιο κλπ.
Με την ερώτησή μας, αυτό που θέλουμε να ζητήσουμε και που το ζητούν και οι ίδιοι οι σπουδαστές είναι ότι θα πρέπει να τροποποιηθεί η σχετική διάταξη του νόμου και να μην γίνει καμία διαγραφή ανέργου σπουδαστή των ΙΕΚ από τα μητρώα του ΟΑΕΔ και βεβαίως, τα σταθερά και πάγια αιτήματα του σπουδαστικού κινήματος, τα οποία στηρίζει το ΚΚΕ. Να πάρουν πάσο όλοι οι σπουδαστές για άμεση πρόσβαση στις συγκοινωνίες, να καλυφθούν τα κενά σε εκπαιδευτικούς σε αυτά τα ινστιτούτα και βεβαίως, να λειτουργούν έτσι ώστε να καλυφθεί ο τεχνολογικός εξοπλισμός, ο οποίος σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι απαρχαιωμένος.
Περιμένουμε τις απαντήσεις σας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΟΥΡΑΝΙΑ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (Αναπληρώτρια Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Κύριε Δελή, σας ευχαριστώ για την ερώτηση, γιατί μου δίνετε την ευκαιρία να ενημερώσω εσάς, αλλά και τους συναδέλφους και τους πολίτες για ένα θέμα που γνωρίζω ότι απασχολεί δεκάδες ανέργους σπουδαστές.
Καταρχάς, να σημειώσω ότι απασχολεί πλέον δεκάδες και όχι χιλιάδες σπουδαστές, όπως ίσχυε στο παρελθόν. Θα εξηγήσω γιατί.
Το Μάρτιο του 2017, ο ΟΑΕΔ εξέδωσε τη σχετική ερμηνευτική εγκύκλιο 16435/2-3-2017 συγκεκριμένα, την οποία δημοσιοποίησε μέσω των αρμόδιων υπηρεσιών.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ένα πρόβλημα περιορισμένης μεν έκτασης, όπως είπα, που αφορά δεκάδες σπουδαστές και όχι χιλιάδες, σοβαρό όμως για τους ανέργους, οι οποίοι εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία. Ποιοι είναι αυτοί οι συμπολίτες μας; Είναι όποιοι για τον οποιοδήποτε λόγο δεν ενημερώθηκαν εγκαίρως και δεν ενημέρωσαν τον ΟΑΕΔ ότι παρότι είναι άνεργοι, έχουν εγγραφεί είτε σε ένα πρόγραμμα είτε σε μία σχολή ΙΕΚ.
Εδώ λοιπόν, έχουμε προχωρήσει, όπως γνωρίζετε. Θα σας διαβεβαιώσω για το τι ισχύει εν γένει και θα σας πω πώς θα αντιμετωπίσουμε αυτό το ζήτημα, που έχει δημιουργηθεί για τους δεκάδες συμπολίτες μας, στους οποίους αναφέρθηκα.
Αυτό που έχουμε εξασφαλίσει είναι ότι κανένας σπουδαστής ΙΕΚ δεν πρόκειται να χάσει ούτε το χρόνο ανεργίας του ούτε το επίδομα -εάν έπαιρνε και δικαιούταν επίδομα- ούτε κανένα άλλο από τα δικαιώματα που απορρέουν από την ιδιότητά του ως άνεργο. Αυτό το διασφαλίσαμε εμείς.
Το ζήτημα, που έχει προκύψει, το διασφαλίζουμε με νομοθετική ρύθμιση την οποία έχουμε έτοιμη και πολύ σύντομα θα καταθέσουμε προς ψήφιση. Η ρύθμιση αυτή προβλέπει ότι όσοι άνεργοι διαγράφηκαν από τα μητρώα ανέργων, επειδή δεν δήλωσαν οι ίδιοι εγκαίρως τα στοιχεία του προγράμματος στο οποίο συμμετέχουν ή τη σχολή-ΙΕΚ που έχουν εγγραφεί στον ΟΑΕΔ, θα μπορούν μέσα σε εξήντα ημέρες από τη δημοσίευση της διάταξης να επανεγγραφούν στα μητρώα, υποβάλλοντας τη δήλωση μαζί με μία αίτηση αποκατάστασης της συνέχειας της ανεργίας την οποία είχαν,με τρόπο ο οποίος φυσικά δεν ήταν ο στόχος της ρύθμισης που κάναμε. Αυτό έχει να κάνει με τους ανέργους σπουδαστές, τους οποίους αφορά κατά κύριο λόγο η ερώτησή σας.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Αναπληρώτριας Υπουργού)
Θα χρειαστώ ένα λεπτό, κύριε Πρόεδρε.
Τι θα ισχύει τώρα στο μέλλον; Όσοι άνεργοι θέλουν να συμμετέχουν σε πρόγραμμα κατάρτισης θα πρέπει να το δηλώσουν, είτε μέσα σε δέκα ημέρες από την πρώτη ανανέωση του δελτίου ανεργίας έπειτα από την έναρξη του προγράμματος είτε κατά την πρώτη μετά την έναρξη του προγράμματος αυτοπρόσωπη παρουσία τους στα ΚΠΑ.
Όπως γνωρίζετε, η κάρτα ανεργίας πρέπει να ανανεώνεται ανά τρεις μήνες.Οπότε με τη διάταξη αυτή που βάζουμε τώρα, με την τροποποίηση που θα φέρουμε, θα διασφαλίζουμε ότι κανένας δεν πρόκειται να χάνει την ιδιότητά του ως άνεργος. Διευρύνουμε λοιπόν το χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο μπορεί αυτό να γίνει.
Ταυτόχρονα όμως, επειδή συνδέουμε τη διαδικασία δήλωσης συμμετοχής σε πρόγραμμα με την ανανέωση της κάρτας ανεργίας, όπως προείπα, ελαχιστοποιούνται πλέον οι πιθανότητες διαγραφής.
Επομένως, κύριε Δελή, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι το θέμα θα τακτοποιηθεί άμεσα και οριστικά.
Σε ό,τι αφορά τη μετακίνηση με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, εφόσον μιλάμε για ανέργους σπουδαστές, ανέργους φοιτητές, ανέργους οποιαδήποτε κατηγορίας, όπως γνωρίζετε, έχουμε κάνει τη ρύθμιση και οι άνεργοι μετακινούνται δωρεάν στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.
Όσον αφορά το σύνολο των σπουδαστών, αυτό -όπως γνωρίζετε πολύ καλά- αφορά το Υπουργείο Παιδείας και είναι αρμόδιο για να μπορέσει να σας απαντήσει.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ, κύριε Δελή, έχετε τον λόγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Ξεκινώ από το τελευταίο, κυρία Υπουργέ. Νομίζω ότι θα συμφωνήσετε μαζί μου ότι η κυβερνητική πολιτική είναι ενιαία και όλα τα Υπουργεία λειτουργούν συντονισμένα στη ρότα μιας πολύ συγκεκριμένης πολιτικής. Συνεπώς, η κυβερνητική ευθύνη υπάρχει για το ζήτημα της μετακίνησης των σπουδαστών με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και είναι αδιάφορο αν αυτή η ευθύνη αφορά το Υπουργείο Εργασίας ή το Υπουργείο Παιδείας ή οτιδήποτε άλλο.
Η απάντησή σας είχε ενδιαφέρον γιατί θεωρώ ότι με έναν έμμεσο τρόπο αναγνωρίσατε ότι αυτές οι τρεις προϋποθέσεις που μπήκαν με τον ν. 4430 δημιούργησαν και δημιουργούν εμπόδια για να έχουν ή να μην χάσουν την κάρτα ανεργίας που ενδεχομένως είχαν αυτοί οι σπουδαστές των δημόσιων ΙΕΚ.
Είπατε ότι επίκειται νομοθετική ρύθμιση που θα ρυθμίσει το ζήτημα. Βεβαίως, από ό,τι πρόσεξα –θα δούμε πώς θα είναι διατυπωμένη- αυτή η νομοθετική ρύθμιση θα αφορά κυρίως τη δεύτερη προϋπόθεση, δηλαδή το ζήτημα του πότε ενημερώνουν τον ΟΑΕΔ για το πότε ξεκίνησαν τις σπουδές τους. Γιατί η πρώτη και η τρίτη, δηλαδή το ζήτημα της τετράμηνης ανεργίας πριν την έναρξη των σπουδών τους ή της παρέλευσης διετίας από το προηγούμενο πρόγραμμα κατάρτισης, αυτά από ό,τι άκουσα θα παραμείνουν και θα εξακολουθούν βεβαίως να είναι εμπόδια για την απόκτηση από τους σπουδαστές της κάρτας ανεργίας.
Ξέρετε, εμείς θεωρούμε ότι αυτοί οι σπουδαστές σε αυτά τα ΙΕΚ πάνε στα ΙΕΚ ακριβώς για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της ανεργίας. Αρκετοί από αυτούς εργάζονται, όσοι μπορούν, όσοι βρίσκουν μια δουλειά.Και με αυτή την έννοια θα λέγαμε ότι όλοι οι σπουδαστές των ΙΕΚ θα έπρεπε να είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ. Και όχι μόνο αυτό, αλλά όλοι να παίρνουν και το επίδομα ανεργίας. Φαντάζομαι ότι γνωρίζετε τα στοιχεία -εσείς άλλωστε τα δίνετε στη δημοσιότητα- ότι μονάχα ένας στους δέκα ανέργους παίρνει το συγκεκριμένο επίδομα ανεργίας.
Δεν ξέρω τη σκοπιμότητα αυτού του μέτρου. Μιλήσατε για ορισμένες δεκάδες. Δεν ξέρω σε τι ωφελεί και πόσο μπορεί να κρύψει κάτι από το χαλί την ανεργία, να μην φαίνονται αυτοί ως άνεργοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι αυτές οι προϋποθέσεις, έτσι όπως μπαίνουν, αποτελούν έναν εκβιασμό για τους σπουδαστές να διαλέξουν την κάρτα ανεργίας του ΟΑΕΔ ή τις σπουδές, αφού παραμένουν η πρώτη και η τρίτη προϋπόθεση, όπως είπα.
Θα περιμένουμε βεβαίως αυτή τη ρύθμιση την οποία ανακοινώσατεπριν από λίγο για να τοποθετηθούμε πιο συγκεκριμένα. Βεβαίως, δεν πρέπει να περιμένουν, κυρία Υπουργέ, οι σπουδαστές και οι γονείς τους και το λαϊκό κίνημα, οι οποίοι θα πρέπει να εντείνουν τους αγώνες τους απέναντι σε μια αντιλαϊκή πολιτική την οποία υπηρετείτε και εσείς και η Κυβέρνηση σας.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ, κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο και πάλι.
ΟΥΡΑΝΙΑ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ (Αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Κύριε Δελή, προσπάθησα να σας απαντήσω σε ένα θετικό πνεύμα για το θέμα που έχετε θέσει. Είπα ότι στο βαθμό που ήρθε στην προσοχή μας αυτό το ζήτημα που προέκυπτε για όσους συνεχίζουν την επαγγελματική τους κατάρτιση σε προγράμματα, είτε βραχίου χρόνου είτε όταν επιστρέφουν σε κάποιο ΙΕΚ, ότι ανταποκριθήκαμε και ανταποκριθήκαμε πλήρως.
Αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι ενώ πριν τη ρύθμιση που κάναμε ήταν χιλιάδες οι οφειλόμενοι αυτών των προγραμμάτων, αλλά και οι σπουδαστές σε ΙΕΚ που χάνανε το δικαίωμά τους, σήμερα είναι δεκάδες. Άρα δεν καταλαβαίνω καθόλου τι εννοείται ότι παραδέχτηκα ότι η ρύθμιση που έχουμε κάνει δεν βοηθάει. Αυτό είναι δικό σας συμπέρασμα. Το αφήνω στους πολίτες.
Επίσης, μου είπατε ότι είναι οριζόντιες οι πολιτικές, άρα είτε η ερώτησή σας μπορεί να απαντηθεί από το Υπουργείο Παιδείας, είτε από το Υπουργείου Τουρισμού, Πολιτισμού και από οποιοδήποτε άλλο Υπουργείο,είτε είμαι αρμόδια για να απαντήσω στο ερώτημά σας. Δηλαδή αυτή τη στιγμή αποπροσανατολίζετε την κουβέντα που ήρθαμε με πολύ καλή διάθεση να κάνουμε και να σας απαντήσουμε στο ερώτημά μας, θέτοντας κάποιες γενικότητες αυτή τη στιγμή, οι οποίες δεν εξυπηρετούν κανένα και σίγουρα όχι τους σπουδαστές για τους οποίους κόπτεστε και ήρθατε εδώ να μου κάνετε την ερώτηση.
Να σας ενημερώσω, λοιπόν, για το εξής: Όσον αφορά το τετράμηνο, το τετράμηνο πολύ ορθά έχει μπει σαν προϋπόθεση, διότι η στρέβλωση η οποία έχει υπάρξει με τη διαχείριση κοινοτικών πόρων, έχει οδηγήσει πάρα πολλούς συμπολίτες μας να χρησιμοποιούν αυτές τις διαδικασίες για να μπορούν να έχουν ένα απλό εισόδημα.
Έτσι, λοιπόν, τι παρατηρήσαμε στους ανέργους, έτσι όπως καταρτίζονταν, και γιατί βάλαμε τους τέσσερις μήνες, που είμαστε σύννομοι με τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ όσον αφορά τους ανέργους; Καταλαβαίνετε, βέβαια, ότι δεν αφορά μόνο τα ΥΕΚ εδώ πέρα. Αφορά τη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση σε μια σειρά προγραμμάτων που βάζει η χώρα για την υποστήριξη των ανέργων. Έρχονται, λοιπόν, ευρωπαϊκές επιτροπές και βάζουν πρόστιμα στη χώρα, διότι λένε ότι ένας άνεργος περνάει από τέσσερα προ
γράμματα μέσα σε ένα χρονικό διάστημα τριών ετών χωρίς αποτέλεσμα. Όταν, λοιπόν, τελειώσει ένα πρόγραμμα, από εκεί και πέρα είναι υποχρέωση του ΟΑΕΔ, αλλά και υποχρέωση του ανέργου, να αναζητήσουν μια θέση εργασίας. Δεν μπορεί να πηγαίνουν από το ένα πρόγραμμαστοάλλο.
Συνεπώς, οι τέσσερις μήνες εγγραφής που έχουμε ορίσει και τα δύο χρόνια τα οποία πρέπει να έχουν περάσει από το τελευταίο πρόγραμμα κατάρτισης για να διατηρήσεις αυτήν την ιδιότητα του ανέργου, διασφαλίζουν ακριβώς τη νομιμότητα όσον αφορά τη συμμετοχή των συμπολιτών σε αυτά τα προγράμματα.
Θέλω να ολοκληρώσω, λέγοντας το εξής: Θα δείτε τη διάταξη. Εδώ είμαστε να συνεχίσουμε την κουβέντα. Αν μας αφορά η μοίρα και το μέλλον των σπουδαστών, είμαστε εδώ, στη διάθεσή σας. Φυσικά και είναι υποχρέωσή μας να είμαστε εδώ να συζητάμε. Όμως, θα παρακαλούσα όσον αφορά ειδικά τους ανέργους, ειδικά αυτήν την ομάδα των συμπολιτών μας που κάθε οικογένεια υποφέρει διότι η ανεργία, όπως ξέρετε, εκτινάχθηκε από το 7% στο 27,8% μέσα σε μια τριετία, να μην χρησιμοποιούμε αυτό σαν πεδίο ανταλλαγής μικροκομματικών απόψεων.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κι εγώ ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.