Μια σε βάθος επιστροφή στο παρελθόν επιχειρούν οι αρχαιολόγοι στην Αμφίπολη, που αποκαλύπτει συνεχώς τους θησαυρούς και τα μυστικά της.
Αδημονών για την μεγάλη ημέρα κατά την οποία το κοινό θα γίνει κοινωνός της ιστορίας ο δημοσιογράφος της ΕΡΤ Βασίλης Αναστασιάδης, παρακολουθεί από κοντά τις ανασκαφές.
H Δημητρία Μαλαμίδου, προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Σερρών συγκρίνει την μηδαμινότητα των ανθρώπων μπροστά στους αιώνες του πολιτισμού. «Η Αμφίπολη δεν είναι υπόθεση μιας – δυο γενεών για να την ανασκάψουν. Είμαστε ένα μικρό κομμάτι της ιστορίας της αρχαιολογίας της περιοχής».
Οι έρευνες συνεχίζονται σε συνεργασία της εφορίας αρχαιοτήτων Σερρών και του Πανεπιστημίου Πατρών. Στο σημείο όπου εργάζονται αυτήν την στιγμή στην ακρόπολη της Αμφιπόλεως βρισκόταν το διοικητικό κέντρο της πόλεως του 4ου π.Χ. αιώνα και εκεί εκτιμάται ότι ήταν η αρχαία αγορά, με την οικονομική δραστηριότητα και όπου λειτουργούσαν οι άρχοντες και η θρησκευτική αρχή. Ήταν δηλαδή οι ναοί, οι βωμοί και τα θυσιαστήρια. Και αυτός ήταν ο λόγος που ανεγέρθηκαν εκκλησίες της νέας θρησκείας, επάνω στα μνημεία που ισοπεδώθηκαν, όταν στις 28η Φεβρουαρίου του 380, με το διάταγμα της Θεσσαλονίκης (De fide catholica) του αυτοκράτορα Φλαβίου Θεοδοσίου Α’, ο Χριστιανισμός της Νίκαιας ορίστηκε ως κρατική θρησκεία.[1]
Αποικία των Αθηναίων ιδρύθηκε το 437 π.Χ. την εποχή του Περικλή, την ίδια περίοδο που κατασκευαζόταν τα μνημεία στην Ακρόπολη. Αναζητώντας πλουτοπαραγωγικές πηγές, τις οποίες προσέφερε άφθονες η περιοχή, με τα μεταλλεία και τα πυκνά δάση, που έδιναν ξυλεία για τον στόλο, οι Αθηναίοι επέλεξαν το σημείο για να ιδρύσουν μια ισχυρή πόλη στην Μακεδονία.
Ένα κεφάλαιο του Πελοποννησιακού Πολέμου, εξελίχθηκε με την κατάληψη της Αμφιπόλεως το 424 από τον στρατηγό Βρασίδα και η ήττα των Αθηναίων το 422, σηματοδότησαν την πτώση της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, λέει η κ. Μαλαμίδου, αφηγούμενη μια σχετικά πρόσφατη ιστορία της Ελλάδος.
Το 357 π.Χ. ο Φίλιππος Β΄ ο οποίος επεξέτεινε το βασίλειο του ανατολικά και την κατέλαβε, καθιστώντας την κέντρο της μετέπειτα εκστρατείας του Αλεξάνδρου.
Με σκαλίδια, σπάτουλες, κασμαδάκια, βουρτσάκια, οι αρχαιολόγοι, κάτω από δύσκολες συνθήκες, λόγω ζέστης, ανακαλύπτουν, καθαρίζουν και αποκαλύπτουν τον απίστευτο πλούτο του ελληνικού κόσμου. Ο χώρος με τα μνημεία της αρχαίας πόλεως είναι επισκέψιμος από τις οκτώ το πρωί έως τις οκτώ το βράδυ και πολλοί δηλώνουν πρόθυμοι να συμμετέχουν εθελοντικά στις εργασίες, και στην υπόθεση να βοηθήσουν η κ. Μαλαμίδου, απαντά «γιατί όχι».
Όσον αφορά τον Τύμβο Καστά, οι ανασκαφικές και αναστηλωτικές εργασίες συνεχίζονται με γοργούς ρυθμούς και έως το 2027, το μνημείο θα είναι πλήρως επισκέψιμο.
[1] Imperatoris Theodosii Codex, liber sextus decimus, by Dr. Alexandr Koptev, liber XVI, (Βιβλίο 16, 10-11). Ακολούθησαν τα Θεοδοσιανά Διατάγματα (Nemo se hostiis polluat), τα οποία εκδόθηκαν το διάστημα 389-391, και μεταξύ άλλων θέσπισαν την εσχάτη των ποινών για τους τελούντες τις αρχαίες λατρείες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.