Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2023

ΚΚΕ Σερρών : Επίκαιρη ερώτηση για τα τραγικά προβλήματα των ελλείψεων σε προσωπικό στα ειδικά σχολεία

 


 

Η επίκαιρη ερώτηση του ΚΚΕ για τα τραγικά προβλήματα των ελλείψεων σε προσωπικό στα ειδικά σχολεία, στην παράλληλη στήριξη και στα τμήματα ένταξης και η συζήτηση της στη βουλή

 

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
Κ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΚΖ΄
Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Συνεχίζουμε με την
τρίτη με αριθμό 134/18-9-2023 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου της
Βουλευτή Β2’ Δυτικού Τομέα Αθηνών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας.
«ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ» κ. Παρασκευής (Βιβής) Δάγκα
προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, με θέμα:
«Τραγικά τα προβλήματα των ελλείψεων σε προσωπικό στα ειδικά
σχολεία, στην παράλληλη στήριξη και στα τμήματα ένταξης».
Ορίστε, κυρία συνάδελφε, έχετε τον λόγο.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (ΒΙΒΗ) ΔΑΓΚΑ: Κυρία Υπουργέ, η σχολική χρονιά ξεκίνησε με
τραγικές ελλείψεις στο προσωπικό σε όλες τις ειδικές εκπαιδευτικές δομές,
στα ειδικά σχολεία, στα τμήματα ένταξης, αλλά και στα ΚΕΔΑΣΥ σε βάρος των
αναγκών στήριξης, φροντίδας, εκπαίδευσης των παιδιών, των μαθητών και
των μαθητριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με μαθησιακές δυσκολίες και
με αναπηρίες. Και προφανώς είναι εγκληματικό να μην ικανοποιούνται τα
αιτήματα για σχολικούς νοσηλευτές. Κανονικά θα έπρεπε να συζητάμε για το
ότι σε κάθε σχολείο θα έπρεπε να υπάρχει σχολικός νοσηλευτής και αντί γι’
αυτό σήμερα οι γονείς αναγκάζονται είτε να πληρώνουν από την τσέπη τους
είτε να κάθονται οι ίδιοι και να παραμένουν έξω από το σχολείο, για να
μπορέσουν να φροντίσουν τα παιδιά τους.
Επίσης, εγκληματικό είναι και το να μην ικανοποιούνται και τα αιτήματα
παράλληλης στήριξης. Σκεφτείτε χωρίς να υπολογίζονται οι φετινές αιτήσεις,
έχει καλυφθεί μόλις το 1/3 των περσινών αιτήσεων. Και στο σημείο αυτό, θα
ήθελα να σας δώσω μερικά παραδείγματα: Στο Νηπιαγωγείο Αιγάλεω
υπάρχουν δύο εικοσιτεσσάρια τμήματα με μόλις τέσσερα παιδάκια που
χρειάζονται παράλληλη στήριξη και έγινε μόλις μία πρόσληψη. Αντίστοιχα, με
βάση τα όσα καταγγέλλουν οι γονείς, στην Κρήτη μιλάμε για χίλια ογδόντα
τρία κενά στην παράλληλη στήριξη.
Για εμάς δεν είναι πολυτέλεια στα σχολεία ειδικής αγωγής να προσλαμβάνεται
μόνιμο προσωπικό όλων των ειδικοτήτων, όπως ψυχολόγοι, εργοθεραπευτές,
λογοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές και κοινωνικοί λειτουργοί, γιατί η αλήθεια
είναι τι να πρωτοπρολάβει ένας εργοθεραπευτής με πενήντα και εκατό παιδιά;
Είναι αντιεπιστημονικό και αντιπαιδαγωγικό να καλύπτεται το μεγαλύτερο
ποσοστό αυτών των κενών με αναπληρωτές, γιατί για να καλυφθεί με
ουσιαστικό και όχι τυπικό και με επιστημονικό τρόπο η ανάγκη ενός παιδιού,
χρειάζεται να στηρίζεται και σε μια σταθερή παιδαγωγική σχέση. Διαφορετικά,

μιλάμε για παλινδρόμηση. Και βέβαια, το παιδαγωγικό έργο επιβαρύνεται και
από την κατάσταση της σχολικής στέγης. Είναι πραγματικά ατελείωτη η λίστα
με τα ειδικά σχολεία.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας
Βουλευτού)
Τέλος, το ιδιωτικοποιημένο σύστημα μετακίνησης των μαθητών έχει ως
αποτέλεσμα ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών να μην έχει πάει ακόμη σχολείο.
Μιλάμε για τα παιδιά στα ειδικά σχολεία της Ραφήνας, της Βούλας, για το
Νηπιαγωγείο Βούλας και για δεκαπέντε βαριά ανάπηρα παιδιά στο Αιγάλεω,
στο πολλαπλά αναπήρων.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Κυρία συνάδελφε,
ολοκληρώστε, σας παρακαλώ.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (ΒΙΒΗ) ΔΑΓΚΑ: Και βέβαια, όσον αφορά τα είκοσι έξι ειδικά
σχολεία που έχουν τον τρόπο να μετακινούν τα παιδιά, ακόμα περιμένουν να
υπάρξει το απαραίτητο προσωπικό, εβδομήντα ένας οδηγοί και συνοδοί,
προκειμένου να μπορέσουν να πάνε σχολείο.
Ακριβώς επειδή θεωρούμε ότι δεν είναι κόστος αυτές οι ανάγκες
αναβαθμισμένη ειδική αγωγή, ρωτάμε την Κυβέρνηση τι μέτρα θα πάρει, για
να καλυφθούν άμεσα όλες οι ανάγκες σε προσωπικό.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ευχαριστούμε.
Κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΔΟΜΝΑ-ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων
και Αθλητισμού): Αυτή η Κυβέρνηση έχει αποδείξει με πράξεις -όχι απλά με
λόγια- τη στήριξη των ατόμων με αναπηρία. Είναι η πρώτη Κυβέρνηση που
προχώρησε και σχεδίασε το εθνικό σχέδιο δράσης για τα δικαιώματα των
ατόμων με αναπηρία, όπου τέθηκαν συγκεκριμένοι και μετρήσιμοι στόχοι,
σχετικοί με κάθε πτυχή της ζωής ενός ανθρώπου και με σκοπό την
αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής του και την πλήρη κοινωνική του ένταξη.
Η συμπεριληπτική εκπαίδευση και κατάρτιση αποτελούν ίσως το
σημαντικότερο μέρος του σχεδίου αυτού, διότι η λειτουργία των σχολείων
σήμερα προεικονίζει -αν θέλετε- τη λειτουργία της κοινωνίας του αύριο. Η
ενταξιακή εκπαίδευση και η ενίσχυση των μηχανισμών της, όπως η
παράλληλη στήριξη, τα τμήματα ένταξης -όπως σωστά είπατε-, τα ειδικά
σχολεία, αποτελούν βασικό άξονα της εκπαιδευτικής πολιτικής που σήμερα
προτάσσουμε στο Υπουργείο Παιδείας.
Και επειδή κατηγορούμαστε ότι αντιμετωπίζουμε τα χρήματα που δίνονται
στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση ως σπατάλη, θέλω να είμαι ξεκάθαρη και
ειλικρινής. Ξέρω ότι δεν συμμερίζεστε εσείς την άποψη αυτή, ούτε και το δικό
σας κόμμα. Για εμάς και για εμένα προσωπικά -και με το πόστο τα
προηγούμενα τέσσερα χρόνια στο Υφυπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών
Υποθέσεων- η ειδική αγωγή και οι συμπεριληπτικές πολιτικές είναι επένδυση
αναγκαία για το μέλλον, τόσο των παιδιών που τη χρειάζονται όσο και όλων
ημών. Αυτό, όμως, το δείχνουμε εμπράκτως και το δείξαμε εμπράκτως με

τους διορισμούς που μετά από δώδεκα ολόκληρα χρόνια έγιναν και θα
γίνονται από το 2020 στην ειδική αγωγή. Γιατί όπως είπατε και πριν στην
ερώτησή σας και για εμάς είναι πολύ σημαντικό να μιλάμε για διορισμούς για
μόνιμο προσωπικό για τη συνέχεια και τη συνέπεια της σχέσης αυτής, ώστε
να μην έχουμε αναπληρωτές εκπαιδευτικούς στο κομμάτι της ειδικής αγωγής.
Από 2020 μέχρι και το 2023 οι διορισμοί σε ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό
προσωπικό ήταν τέσσερις χιλιάδες επτακόσιοι δεκαεννέα. Σας θυμίζω ότι για
το ίδιο χρονικό διάστημα το σύνολο των διορισμών στην εκπαίδευση ανήλθε
στους είκοσι οκτώ χιλιάδες επτακόσιους. Μια σημαντική παρένθεση εδώ
πραγματικά και κρατήστε τον αριθμό: Το σύνολο του μαθητικού δυναμικού
στη χώρα είναι περίπου ένα εκατομμύριο τριακόσιες πενήντα χιλιάδες
μαθητές, ενώ το σύνολο του μαθητικού δυναμικού με ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες είναι ένα ποσοστό 5,5%. Οι διορισμοί που έγιναν στην ειδική αγωγή
ήταν το 16% του συνόλου. Αυτό ακριβώς δείχνει τη δική μας δέσμευση για να
πληρώσουμε αυτήν την πολύ σημαντική ανάγκη. Να πληρώσουμε δεν εννοώ
να πληρώσουμε τοις μετρητοίς, αλλά να εκπληρώσουμε την πολύ σημαντική
αυτή ανάγκη.
Σήμερα -και μάλιστα είμαι πολύ τυχερή, γιατί κάθομαι δίπλα στον Υπουργό
μας, τον Θάνο Πετραλιά, ο όποιος μας βοήθησε πάρα πολύ σε αυτό- έχουμε
δύο πράγματα. Από τη μια έχουμε την πάρα πολύ υψηλή αύξηση αιτημάτων,
το οποίο μας δημιουργεί μια αγωνία -τι γίνεται, πώς είναι τα παιδιά, γιατί
έχουν πολύ μεγαλύτερες ανάγκες αναπτυξιακές απ’ ότι μπορεί να είχαμε στο
παρελθόν-, από την άλλη έχουμε κι ένα κλίμα αισιοδοξίας, διότι για πολύ
περισσότερες από αυτές πλέον γίνεται η διάγνωση, ενώ στο παρελθόν έμεναν
χωρίς διάγνωση. Οπότε από τη μια έχουμε πολύ υψηλότερη ζήτηση
παράλληλης στήριξης και αυτό σημαίνει ότι για εμάς πρέπει αυτό να
μετουσιωθεί σε πιστώσεις.
Σήμερα, λοιπόν -και κλείνω με αυτό-, για τον λόγο αυτό αποφασίσαμε και
ανακοινώσαμε δέκα χιλιάδες παραπάνω πιστώσεις εκπαιδευτικών ειδικής
αγωγής, έτσι ώστε να φτάσουμε στις είκοσι χιλιάδες. Είχαμε λίγο λιγότερες
στην πρώτη φάση από δέκα χιλιάδες, τώρα ανακοινώσαμε επτά χιλιάδες
τριακόσιες προσλήψεις τον Οκτώβριο στη δεύτερη φάση και δύο χιλιάδες
επτακόσιες τον Νοέμβριο στη δεύτερη φάση, έτσι ώστε αυτές τις δεκαεννέα
χιλιάδες πεντακόσιες αιτήσεις για παράλληλη με είκοσι χιλιάδες άτομα
προσωπικό να μπορέσουμε να τις καλύψουμε έτσι ακριβώς όπως χρειάζεται.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ευχαριστούμε, κυρία
Υπουργέ.
Κυρία συνάδελφε, έχετε τον λόγο.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (ΒΙΒΗ) ΔΑΓΚΑ: Υπουργέ, δεν απαντάτε, όμως, αύριο το πρωί,
που αγωνιούν οι γονείς τι θα γίνει που δεν έχουν παράλληλη στήριξη, αύριο
το πρωί τι θα κάνουν οι γονείς και οι μαθητές που δεν υπάρχει σχολικός
νοσηλευτής, τι θα γίνει με τις τραγικές ελλείψεις που καλύπτονται συνήθως
Δεκέμβρη και Γενάρη σε ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό στα ειδικά σχολεία, τι
θα γίνει με τα τραγικά κενά στα ΚΕΔΑΣΥ που μπορεί να πάρει και έναν χρόνο
για να μπορέσει ένα παιδί να πάει να εξεταστεί, να γίνει η αναγκαία πρώιμη

διάγνωση, ώστε στη συνέχεια να ακολουθήσει και τα κατάλληλα θεραπευτικά
προγράμματα.
Το λέμε αυτό, γιατί ο πυρήνας του προβλήματος είναι ότι ακριβώς το εθνικό
σχέδιο δράσης για την ειδική αγωγή στηρίζεται στις ίδιες κατευθύνσεις της
Ευρωπαϊκής Ένωσης που όταν εννοούν συμπερίληψη, εννοούν ακριβώς την
περικοπή όλων εκείνων των αναγκαίων μεθόδων και εργαλείων, ώστε να
μπορέσει ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, με ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες, με αναπηρίες, όχι μόνο να έχει την πρώιμη διάγνωση, να έχει την
αντίστοιχη επιστημονική, κοινωνική στήριξη παιδαγωγική και πολύ
περισσότερο να προχωρήσει και στην αντίστοιχη παραγωγική ένταξη στην
κοινωνία. Γιατί αυτό είναι η σύγχρονη ανάγκη με βάση τις τεράστιες
επιστημονικές εξελίξεις και τα νέα εργαλεία και μεθόδους που δίνονται για να
μπορέσει να αντιμετωπίσει με όλα τα αναγκαία εφόδια. Δεν μπορούμε να
αποδεχτούμε ότι θα είναι μία κανονικότητα αυτού που ισχύει σε άλλες χώρες
της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα σας πρότεινα να δείτε τα αποτελέσματα της
συγκεκριμένης κατευθυντήριας γραμμής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στη Δανία,
στη Σουηδία και αλλού.
Διαχρονικά βέβαια από όλες τις κυβερνήσεις το θέμα είναι ότι τα παιδιά με
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες λαμβάνουν την όποια εκπαιδευτική και ειδική
επιστημονική στήριξη με πολύ μεγάλη καθυστέρηση και προφανώς με
τραγικές ελλείψεις.
Και εδώ –για να το ολοκληρώνω- το παιδαγωγικό έργο -το είπαμε και στην
αρχή- επιβαρύνεται ιδιαίτερα από την κατάσταση που επικρατεί στα σχολικά
κτίρια. Θα μου πείτε ότι δεν είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας. Είναι
αρμοδιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών που φορτώσατε με τους
προηγούμενους νόμους την ευθύνη αυτή στις περιφέρειες και τους δήμους και
τώρα από εκεί εξαρτάται το τι σχέδιο θα υπάρχει για ίδρυση νέων σχολικών
μονάδων με ειδικές και σύγχρονες προδιαγραφές που να μπορούν να
εξυπηρετούν τα παιδιά και όχι να κάνουν μαθητές μάθημα με ειδικές ανάγκες
και αναπηρίες σε διώροφα και τριώροφα κτίρια, όπως στον Άγιο Δημήτριο ή
ακόμα και στο πολυαναπήρων στο Αιγάλεω και αλλού.
Με αυτήν την έννοια χρειάζεται να παρθούν έγκαιρα μέτρα, χωρίς να
ταλαιπωρούνται οι ίδιοι οι γονείς, να ματώνουν οικονομικά, αφού
πετσοκόψατε και άλλο τις θεραπείες πάνω στις ήδη προηγούμενες περικοπές.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Κυρία Υπουργέ, έχετε
τον λόγο.
ΔΟΜΝΑ-ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων
και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία Βουλευτά, εκεί που είχα μια αίσθηση αισιοδοξίας ότι για ζητήματα τα
οποία αφορούν όλους μας και είναι τέτοιας σημασίας και βαρύτητας, όσο η
ειδική αγωγή και το κομμάτι και η ευθύνη της πολιτείας να αντεπεξέλθει στις
αυξημένες ανάγκες των παιδιών όσο και των οικογενειών τους που
αντιμετωπίζουν αναπηρίες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες μέσα στην Εθνική
Αντιπροσωπεία και λέω τι ωραία, ακόμα και αν τα δύο κόμματά μας εκατόν
ογδόντα μοίρες -για να μην παραφράσω κάποιο προηγούμενο σε σχέση με

μοίρες- διαφορά έχουν μεταξύ τους, τουλάχιστον μπορούμε και έχουμε αυτήν
τη σύμπνοια ή αυτήν την ομόνοια μεταξύ μας, έρχεστε στη δευτερολογία σας
και νομίζω ότι όσο διασταλτικά και να το δούμε και όσο και να το τραβήξουμε
από τα μαλλιά, δεν νομίζω ότι κανείς θεωρεί ότι σκοπός της Ευρωπαϊκής
Ένωσης είναι να τιμωρήσει όλα τα παιδιά και τις οικογένειές τους με
αναπηρίες και να κόψει τις όσες παροχές. Ίσα-ίσα πολλούς από τους
συμπληρωματικούς πόρους που χρειαζόμαστε για να καλύψουμε τις
αυξημένες ανάγκες που και οι δύο να γνωρίζουμε για τα παιδιά με αναπηρίες
και τις οικογένειές τους έρχεται η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω της ενταξιακής
πολιτικής της, της ενταξιακής πολιτικής κάθε διαφορετικής ανάγκης που
μπορεί να υπάρχει ειδικά σε έναν εκπαιδευτικό χώρο, και θέτει στόχους και
χρηματοδοτεί κιόλας αναλόγως. Το «αναλόγως» σημαίνει ένα πάρα πολύ
μεγάλο δίκτυο, το οποίο εξυπηρετεί διαφορετικές ανάγκες. Σημαίνει
παράλληλη στήριξη, σημαίνει βήματα ένταξης, σημαίνει ειδικά σχολεία,
σημαίνει σχολικός νοσηλευτής, σημαίνει δίκτυο σχολείων με κοινωνικούς
λειτουργούς και ψυχολόγους, όλα αυτά τα οποία υπάρχουν.
Εδώ πέρα γι’ αυτό σας μίλησα πριν πέντε λεπτά για υπερδιπλασιασμό των
αρχικών πιστώσεων που είχαν προβλεφθεί για τη χρονιά που ξεκινούσε τον
Σεπτέμβρη του 2023, έτσι ώστε οι γονείς αυτοί, οι οποίοι δεν έχουν δει ακόμα
-σήμερα, 25 του Σεπτέμβρη, Δευτέρα- τους ανθρώπους, τους ειδικούς
εκπαιδευτικούς επιστήμονες ειδικής αγωγής δίπλα στα παιδιά τους, να τους
δουν.
Τώρα στο κομμάτι της μεταφοράς, για το οποίο όπως σωστά είπατε πως
αρμόδια είναι η περιφέρεια, όσο και στο κομμάτι των κτηρίων για το οποίο
αρμόδιοι είναι οι δήμοι -εκείνοι γνωρίζουν και είναι πολύ πιο κοντά στην
τοπική κοινωνία για να ξέρουν τις ανάγκες των σχολείων τους, έτσι ώστε να
τις καλύψουν αυτοί-, πέραν από αυτό να σας τονίσω ότι μαζί με το Υπουργείο
Εσωτερικών –μόλις έφυγε ο κ. Λιβάνιος- και το Τεχνικό Επιμελητήριο για
πρώτη φορά -και επειδή δεν ισχύει το ότι «άλλη Κυβέρνηση είμαστε εις άλλον
είναι ευθύνη, παιδιά αλλουνού είναι», γιατί όλοι παιδιά δικά μας είναι και όλοι
το καλύτερο θέλουμε και εδώ δεν θεωρώ ότι διαφωνούμε επί της ουσίας-
ξεκινάμε χαρτογράφηση όλων των σχολείων της χώρας, για να δούμε τα
βασικά αιτήματά τους και θα προχωρήσουμε σε παρεμβάσεις βελτίωσης
αντισεισμικής ικανότητας και ενεργειακής αναβάθμισης όλων αυτών με
πόρους του ταμείου ανάκαμψης.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος): Ε
υχαριστώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.