Σελίδες

Δευτέρα 3 Ιουλίου 2023

Σέρρες : Προωθώντας τη θετική συμπεριφορά και τη δημιουργικότητα στο σχολείο

 


 

Πολλές και ποικίλες εκπαιδευτικές δράσεις εξωστρέφειας ανέπτυξε το 1ο Γυμνάσιο Σερρών το σχολικό έτος 2022-23 συμμετέχοντας σε πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα με στόχευση οι μαθητές να γίνουν ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες, βελτιώνοντας παράλληλα τη συμπεριφορά τους.

Η εξωστρέφεια του σχολείου συνδέεται με το όραμα που έθεσε η Διευθύντρια κ. Ζέττα Βασιλική σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων του 1ου Γυμνασίου από το Σεπτέμβριο του 2020, παρά την υγειονομική κρίση και τις αντίξοες συνθήκες που αυτή υπέβαλε στη ζωή μας.

Το όραμα αυτό στόχευε  στη δημιουργία ενός σχολείου όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες θα έχουν ενεργό συμμετοχή και θα βρίσκονται στο κέντρο των διαδικασιών. Ένα σχολείο με καινοτόμες δράσεις, σύγχρονους  τρόπους διδασκαλίας και πνεύμα αλλαγής που στόχο θα έχει όχι μόνο την απόκτηση γνώσεων αλλά πρωτίστως την απόκτηση δεξιοτήτων ως εφόδιο για την αντιμετώπιση και επίλυση των καθημερινών προβλημάτων της ζωής.  Ένα σχολείο στο οποίο εκπαιδευτικός και μαθητής θα βρίσκονται σε συνεχή αλληλεπίδραση με στόχο την αναβάθμιση του κλίματος, τη βελτίωση των σχέσεων, ώστε να διαμορφώσουμε ενεργούς και υπεύθυνους πολίτες με ενδιαφέρον για το περιβάλλον, τον τόπο, την ιστορία και τον πολιτισμό τους.

Σε μια σχολική χρονιά που η επιστροφή στην κανονικότητα έθετε νέα δεδομένα και προκλήσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία, εκπαιδευτικοί και μαθητές παράλληλα με την παροχή της σχολικής γνώσης σχεδίασαν και υλοποίησαν τα παρακάτω εκπαιδευτικά προγράμματα

1.ΠΡΟ.ΘΕ.ΣΥ- ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΘΕΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

Πρόκειται για ένα καινοτόμο και πιλοτικό πρόγραμμα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού προγράμματος  που στοχεύει να χτίσει  ενιαία θετικά και ισότιμα μαθησιακά περιβάλλοντα μέσω του συστήματος προώθησης θετικής συμπεριφοράς

Η φιλοσοφία του προγράμματος βασίζεται στο ότι τα προβλήματα συμπεριφοράς που προκύπτουν σε μια σχολική μονάδα αντιμετωπίζονται από το διδακτικό προσωπικό ως κοινωνικά λάθη, τα οποία διορθώνονται με διδακτική παρέμβαση. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί: α) διδάσκουν με σαφή και άμεσο τρόπο τις επιθυμητές συμπεριφορές (δηλαδή τις κοινωνικές δεξιότητες και ρουτίνες συμπεριφοράς), β) επικεντρώνονται συστηματικά στις επιθυμητές συμπεριφορές των παιδιών αναγνωρίζοντάς τες λεκτικά και μη λεκτικά και γ) παρέχουν συγκεκριμένη θετική ανατροφοδότηση (Madigan et al., 2016). Με αυτόν τον τρόπο, η έμφαση μετατοπίζεται από την άμεση επιβολή τιμωρίας – όταν προκύψει πρόβλημα συμπεριφοράς- στην παροχή διδακτικών ευκαιριών για εξάσκηση των κοινωνικών λαθών των παιδιών. Μέσω της συνεχούς εξάσκησης των επιθυμητών συμπεριφορών και της συχνής θετικής και συγκεκριμένης ανατροφοδότησης, ο διδακτικός χρόνος μεγιστοποιείται αφού μειώνονται τα προβλήματα συμπεριφοράς (Horner & Sugai, 2015)

Στο 1ο Γυμνάσιο Σερρών υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2022-23  το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Προώθησης της Θετικής Συμπεριφοράς ΠΡΟ.ΘΕ.ΣΥ,  με στόχο τη βιωματική προώθηση και διάδοση της θετικής συμπεριφοράς και της αξίας του Σεβασμού ως κυρίαρχης για τους μαθητές και τις μαθήτριες, αλλά και για όλη τη σχολική κοινότητα γενικότερα! Η Διευθύντρια του σχολείου  με τη θετική συμπεριφορά της και την αισιοδοξία της  «έφερε» και προώθησε την θετική πρόθεση στο σχολείο. Μια πληθώρα από δράσεις πλαισιώνουν τις αξίες του σχολείου, οι οποίες είναι: η συνεργασία, η αγάπη, η ισότητα, η υγεία, η αλήθεια, ο σεβασμός, η ειρήνη, η δημιουργία και η αλληλεγγύη

Τα αποτελέσματα του ΠΡΟΘΕΣΥ ήταν εμφανή σε όλη τη σχολική μονάδα σε εκπαιδευτικούς και παιδιά. Για να καταφέρει ο εκπαιδευτικός να τροποποιήσει τη συμπεριφορά των μαθητών του χρειάζεται πρώτα  να τροποποιήσει ο ίδιος τη δική του συμπεριφορά και τον τρόπο προσέγγισης των μαθητών του. Θετικές δηλώσεις, κίνητρα και επιβράβευση βελτίωσαν την κοινωνική συμπεριφορά των μαθητών. Η συμπερίληψη και η ενσυναίσθηση είναι στενά συνυφασμένες με το ρόλο του εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο γεμάτο προκλήσεις.

Το σχολείο του 2023 έχει ανάγκη όσο κάθε άλλη φορά από ανθρώπους με όραμα, μεράκι, αγάπη, συνέπεια και φροντίδα για το λειτούργημα που υπηρετούν! αυτό του εκπαιδευτικού!

Στο πλαίσιο υλοποίησης του εκπαιδευτικού αυτού  προγράμματος πραγματοποιήθηκαν διάφορες δημιουργικές και διαθεματικές δράσεις στο 1ο Γυμνάσιο, με τη συμμετοχή των μαθητών  όπως δεντροφύτευση, βιωματικά εργαστήρια από το ΟΑΣΙΣ, διδακτικές επισκέψεις στο Γενικό Νοσοκομείο Σερρών στο τμήμα παιδιατρικής. όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες  χάρισαν στα παιδιά του Νοσοκομείου χαρταετούς που τα ίδια κατασκεύασαν. Δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης, όπως η συγκέντρωση τροφίμων για το κοινωνικό παντοπωλείο της ΙΜΣΝ και η οικονομική στήριξη οικογενειών που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Το σημαντικότερο όλων όμως είναι η σταδιακή αλλαγή της καθημερινής συμπεριφοράς στο σχολείο, η καλλιέργεια ενός θετικού κλίματος αποδοχής και σεβασμού σε όλους τους μαθητές και η μείωση των αρνητικών συμπεριφορών.

 

  1. Ευρωπαϊκά Προγράμματα e-twinning-«Παρουσιάζω το σχολείο μου στην Ευρώπη»

Στη διάρκεια του σχολικού έτους 2022-23 υλοποιήθηκαν τρία ευρωπαϊκά προγράμματα e-twinning. Οι μαθητές και οι μαθήτριες επικοινωνούν με μαθητές άλλων σχολείων, συμμετέχουν σε δίκτυα, κατασκευάζουν και ανταλλάζουν ευχετήριες  κάρτες, συμμετείχαν σε θεατρικά δρώμενα  και στο τέλος   παρουσιάζουν το σχολείο τους, το 1ο Γυμνάσιο Σερρών μέσα από ένα πρωτότυπο ηχητικό ηλεκτρονικό βιβλίο που δημιούργησαν στο πλαίσιο του προγράμματος etwinning που υλοποίησαν με υπεύθυνη την  εκπαιδευτικό κ. Βαρναλίδου και σχεδιάζουν να συνεχίσουν και την επόμενη χρονιά. Μέσω αυτών των προγραμμάτων διευρύνουν τους ορίζοντες τους, γνωρίζουν άλλους λαούς, συνειδητοποιούν την κοινή ευρωπαϊκή πολιτισμική ταυτότητα και βελτιώνουν τη γνώση των ξένων γλωσσών.

  1. “Μπορούμε στο σχολείο”

Στους δύσκολους καιρούς της οικονομικής και επισιτιστικής κρίσης που διανύουμε μέσω της διαθεματικότητας δίνουμε τα κατάλληλα εφόδια στους  μαθητές μας να αντιμετωπίσουν της προκλήσεις της καθημερινότητας της.

Έτσι λοιπόν στο πλαίσιο του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας οργανώθηκε από την εκπαιδευτικό Ντάμα Μαρία διαδικτυακή ενημέρωση των μαθητών της Α΄ Γυμνασίου  για την σπατάλη τροφίμων και για της τρόπους οικιακής οικονομίας στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος ‘ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ”  Παράλληλα οι μαθητές/τριες  έλαβαν μέρος σε πανελλήνιο καλλιτεχνικό διαγωνισμό με θέμα την σπατάλη τροφίμων και την Οικιακή οικονομία

4.Περιβαλλοντικό πρόγραμμα: διατηρώ και αλλάζω

Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος “Φυσικό περιβάλλον-διατηρώ και αλλάζω” οι μαθητές εργάστηκαν σε θέματα που αφορούν  τόσο το φυσικό όσο και το ανθρωπογενές περιβάλλον. Αξίζει να σημειωθεί πως πολλές από τις δράσεις και τα προγράμματα που υλοποιούνται στο 1ο Γυμνάσιο «αγκαλιάζονται» μέσα από το μάθημα εργαστήριο δεξιοτήτων. Ένα μάθημα που το 1ο  Γυμνάσιο εφάρμοσε πιλοτικά- το 2020-21 και στήριξε μέσα στην πανδημία, αφού κατόρθωσε να οργανώσει διαδικτυακά διάφορες δράσεις μέσα από τις οποίες διατήρησε την συνεργασία και τη συνοχή στη σχολική κοινότητα

Σύμφωνα με το όραμα του σχολείου  και με στόχο την καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητών   δημιουργήθηκε περιβαλλοντική ομάδα καθώς και περιβαλλοντικός όμιλος-όμιλος Αειφορίας, τα οποία διαθεματικά συνδυάστηκαν με τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών και με το μάθημα των εργαστηρίων δεξιοτήτων και τη θεματική ενότητα –περιβάλλον το οικολογικό μας αποτύπωμα.

Στόχος  ήταν οι μαθητές να αναλάβουν ενεργό ρόλο και να δράσουν ως πολλαπλασιαστές της γνώσης σε μικρά καθημερινά πράγματα.

Κύριες δράσεις κατά τη διάρκεια της χρονιάς: α) Μελέτη του ανθρακικού-Οικολογικού αποτυπώματος( εργαστήρια δεξιοτήτων-Οικιακή Οικονομία-

Β)Ανακύκλωση –(όμιλος αειφορίας-εργαστήριο δεξιοτήτων-Οικιακή Οικονομία)

Γ) υλοποίηση περιβαλλοντικού εκπαιδευτικού προγράμματος στο ΚΕΠΕΑ ΠΟΡΟΙΩΝ

 

  1. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ενεργώ ως πολίτης» Για δεύερη χρονιά υλοποιήθηκε στο σχολείο το καινοτόμο πρόγραμμα που προωθεί την ενεργή πολιτειότητα των μαθητών/τριών και προσφέρει στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας να διοργανώνονται βιωματικές δράσεις ευαισθητοποίησης και ενεργής κοινωνικής συμπεριφοράς τους.

 

  1. Ομάδα Ρομποτικής αποτελούμενη από μαθητές και μαθήτριες κατάφερε να συμμετάσχει στον Μαθητικό Διαγωνισμό Ρομποτικής παρουσιάζοντας την εργασία της.

 

  1. Διοργάνωση Ενδοσχολικού Διαγωνισμού εικαστικών με θέμα «Λέμε Όχι στη Βια στο σχολείο» Οι μαθητές και οι μαθήτριες με υπεύθυνη την εκπαιδευτικό κ. Γιαννακούδη Μαρία ωθούνται σε δημιουργική ενασχόληση με τις τέχνες και προωθείται η εικαστική έκφραση τους, ώστε να καταδικάζεται η αρνητική και προκλητική συμπεριφορά στο σχολείο.

 Λειτουργία εκπαιδευτικών Ομίλων

Όμιλος Αειφορίας: Με υπεύθυνη την εκπαιδευτικό Ντάμα Μαρία με μεράκι και όρεξη για δουλειά με κίνητρο τον εθελοντισμό και την αγάπη  για το περιβάλλον και την πόλη μας οι μαθητές ενημερώθηκαν για την έννοια της αειφορίας και έγινε προσπάθεια να επικεντρωθούνε σε συγκεκριμένη δράση κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Έτσι ύστερα από πολλές συζητήσεις αποφασίστηκε  να συμμετέχουν σε ένα πρόγραμμα ανταποδοτικής ανακύκλωσης τηγανέλαιων. Το όφελος από τη δράση ήταν ότι οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά στην συλλογή των καμμένων λαδιών από την οικιακή παραγωγή εξυπηρετώντας έτσι το στόχο της λειτουργίας του ομίλου!  Οι μαθητές να λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές της γνώσης!

Τη φετινή χρονιά 2022-2023 για πρώτη φορά στο  1ο Γ/σιο Σερρών συγκροτήθηκε και λειτούργησε Όμιλος Ρητορικής , με στόχο τη βελτίωση του προφορικού και γραπτού λόγου καθώς και την ανάπτυξη των επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών μας. Υπεύθυνες καθηγήτριες οι φιλόλογοι Πατσιάκα Μάρω και Τερζή Ειρήνη-Σοφία με την αμέριστη συμπαράσταση της διευθύντριας του σχολείου. Αφόρμηση για τη σύσταση του Ομίλου στάθηκε αρχικά η απογοητευτική και συνεχώς αυξανόμενη υποβάθμιση της γλωσσικής επίδοσης των μαθητών και η στερεοτυπική και αναποτελεσματική συχνά διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος. Οι μαθητές και οι μαθήτριες δεν βιώνουν τον επικοινωνιακό χαρακτήρα του μαθήματος και δεν ασκούν επαρκώς τον προφορικό και πειστικό λόγο. Στο πλαίσιο του Ομίλου, οι μαθητές και οι μαθήτριες, που αποτελούν τα μέλη του,είχαν την ευκαιρία να εκφραστούν, να αντιπαρατεθούν, να σκεφτούν κριτικά, να αναζητήσουν τρόπους ευρηματικού και πειστικού λόγου, να ανασκευάσουν τα επιχειρήματα του άλλου, να αποδεχτούν τη διαφορετική οπτική και, τέλος, να νιώσουν ελεύθεροι και δημιουργικοί, κατακτώντας την αυτοπεποίθηση του σκεπτόμενου και ομιλούντος πολίτη. Στην ουσία τους δόθηκε η δυνατότητα να προετοιμάζονται ως ενεργοί και υπεύθυνοι αυριανοί πολίτες να μπορούν να διαλεχθούν με τα σύγχρονα προβλήματα της κοινωνίας Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, σταδιακά, το κλίμα του σχολείου να βελτιώνεται, να οικοδομούνται υγιείς σχέσεις συνομηλίκων και ο “Όμιλος Ρητορικής” να γίνεται η ενεργή κοιτίδα του σχολείου.

Τα θετικά αποτελέσματα στεφανώθηκαν με την κατάκτηση της 1ης θέσης της ομάδας του 1ου Γυμνασίου στους 6ους Μαθητικούς Αγώνες Νέας Ελληνικής Γλώσσας που οργανώθηκαν από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας.

Ένας ακόμη  Εκπαιδευτικός Όμιλος που υλοποιήθηκε την τρέχουσα σχολική χρονιά  είναι ο Όμιλος Μαθηματικών με θέμα: «Οικονομία και Μαθηματικά» και  υπεύθυνο καθηγητή τον κ. Μαδεμτζόγλου Ιωάννη μαθηματικό και υποδιευθυντή του σχολείου. Τα παιδιά, μέσα από δραστηριότητες διαδραστικού χαρακτήρα, εξοικειώθηκαν με τις βασικές αρχές της οικονομίας και προβληματίστηκαν γύρω από θέματα υπεύθυνης κατανάλωσης, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ανάπτυξης και διαχείρισης πόρων, την ανάδειξη μιας επιχειρηματικής ιδέας με θετικό κοινωνικό αντίκτυπο και την καλλιέργεια γνώσεων, αξιών και δεξιοτήτων σχετικών με την ενεργό πολιτειότητα. Μαθητές του Ομίλου συμμετείχαν στον 6ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό στη Στατιστική που διοργανώνει η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανάπτυξη της στατιστικής παιδείας στην Ελλάδα»

Τέλος στο 1ο Γυμνάσιο λειτούργησε και Όμιλος Φιλαναγνωσίας με υπεύθυνη τη Διευθύντρια του σχολείου, φιλόλογο κ. Ζέττα Βασιλική, με στόχο την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας των μαθητών/τριών, την αξιοποίηση της νεοσύστατης σχολικής βιβλιοθήκης του σχολείου και την υιοθέτησή της από τα μέλη του Ομίλου, οι οποίοι έγιναν οι υπεύθυνοι της για τη μαθητική κοινότητα. Στο πλαίσιο των συναντήσεων του Ομίλου, οι μαθητές και οι μαθήτριες διάβασαν βιβλία της αγαπημένης συγγραφέα Άλκης Ζέη, με αφορμή την επέτειο 100χρόνων από τη γέννησή της και την ανακήρυξη του 2023 από το Υπουργείο Πολιτισμού ως Λογοτεχνικό Έτος Άλκης Ζέη.

Παράλληλα αναπτύχθηκαν και πολλές άλλες δράσεις φιλαναγνωσίας των μαθητών του 1ου Γυμνασίου με υπεύθυνη καθηγήτρια τη φιλόλογο κ. Φώτη Κατερίνα όπως: α) με το βιωματικό εργαστήριο με τη συγγραφέα-εκπαιδευτικό Κεχαγιά Φανή και τη μελέτη του βιβλίου της,  τα «Φυγοπούλια» από τους μαθητές της Α΄γυμνασίου, β) τη μελέτη της Συλλογής Διηγημάτων «Τα Πρωτοβρόχια» του Σπύρο Κιοσσέ στο μάθημα της Λογοτεχνίας, η οποία οδήγησε στη δημιουργία μιας πρωτότυπης μαθητικής ψηφιακής συλλογής διηγημάτων και τέλος τη μελέτη και αξιοποίηση του ποιήματος «Είναι μια τέχνη,μάνα», του Τριαντάφυλλου Κωτόπουλου, καθηγητή Δημιουργικής Γραφής και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, το οποίο έγινε αφετηρία για τις πρωτόλειες ποιητικές προσπάθειες των μαθητών και μαθητριών, οι οποίες καταγράφηκαν στο ψηφιακό βιβλίο της ποιητικής τους Συλλογής.

Ένα μελίσσι δημιουργίας συναντήσαμε στο 1ο Γυμνάσιο, είδαμε τα μαθητικά έργα και τις διακρίσεις του σχολείου που αποτελούν επιστέγασμα μιας άοκνης προσπάθειας καλλιέργειας θετικού κλίματος και συνεργασίας στη σχολική κοινότητα.

 

«Σ.Θ.»

 https://sertharros.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.