Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2023

Δημοσκοπήσεις: Αξιοπιστία… μηδέν στα ελληνικά γκάλοπ! «Επαγγελματίες» απαντούν στις δημοσκοπήσεις επί πληρωμή


 Αποκάλυψη των Data Journalists για τις Δημοσκοπήσεις:Τα δήθεν «τυχαία δείγματα» της κοινής γνώμης μόνο τυχαία δεν είναι. Κανένας δεν ελέγχει τις εταιρείες που διενεργούν τις έρευνες

…………………………………..

Πού μας οδήγησε η έρευνα:

  • – Πλατφόρμες που λειτουργούν σαν δεξαμενές «επί πληρωμή απαντητών», συνεργάζονται με ελληνικές δημοσκοπικές – Ποιες είναι αυτές, τι ποσά παίρνουν οι «απαντητές» ανά έρευνα και τα ερωτήματα
  • – Η μεγάλη διαφορά στον οδηγό δημοσκοπήσεων που εξέδωσε ο ΣΕΔΕΑ (Ελληνικός Σύλλογος Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς) μεταξύ 2019-2023
  • – Ελεγκτές των δημοσκοπικών εταιρειών για την αξιοπιστία των ερευνών τους είναι οι ίδιες οι δημοσκοπικές, μέσω του συνεταιριστικού τους φορέα, του ΣΕΔΕΑ – Απλός παρατηρητής το ΕΣΡ   
  • – Στις 5.000 το κόστος κάθε δημοσκόπησης για τα κόμματα, καμία υποχρέωση για ανάρτηση των ποσών στην «Διαύγεια» ή αλλού – Έσοδα 100.000-200.000 ευρώ το χρόνο για τις περισσότερες δημοσκοπικές – Ποιοι είναι οι μέτοχοί τους – 
  • – Άγγελος Σεριάτος (Prorata) στους Data Journalists: «Η κρίση διέλυσε τα δημοσκοπικά «εργαλεία»» – «Η αλήθεια είναι ότι έχουμε πρόβλημα στα δείγματα» – «Μας λείπει η πρόσβαση στο σύνολο του πληθυσμού άρα εκ των πραγμάτων δεν υπάρχει συμμετοχή όλων στο δείγμα» – Τι λέει για τα panels: «Είναι μια πρακτική που γίνεται» – «Θεσπίστηκε η δυνατότητα συμμετοχής κάποιων στις έρευνες με αντάλλαγμα κάποιο όφελος, χρηματικό ή μη»
  • – Το παράδοξο και το δημοσκοπικό φιάσκο στις προεδρικές εκλογές της Κύπρου
  • – Επιτελικό στέλεχος υποψηφίου στην Κύπρο: «Σκοπιμότητες στη σύνθεση ερωτηματολογίων και τη διατύπωση ερωτήσεων» – «Υπάρχει αντι-συστημικό ρεύμα στη δημοσκοπική συμπεριφορά που «θολώνει» τα ευρήματα»
  • – Νίκος Καραχάλιος:  «Καρτέλ από κατευθυνόμενες εταιρείες» –  «Την τελευταία επταετία χειραγωγούνται συστηματικά οι δημοσκοπήσεις από τους πελάτες τους»
  • – Στέλεχος με γνώση εκ των έσω των δημοσκοπικών ερευνών: «Τα αποτελέσματα είναι περισσότερο πολιτική εκτίμηση και λιγότερο χρησιμοποίηση των δημοσκοπικών εργαλείων »
  • – Νίκος Καρδούλας: «H δική μου μέθοδος για απαντήσεις απ’ όλες τις ηλικίες» –  – «Τους εργαζόμενους και τους νέους δεν τους βρίσκουν οι δημοσκοπικές» 

 

των Βασίλη Γαλούπη, Πάρι Καρβουνόπουλου, Βαγγέλη Τριάντη, Πάνου Κατσαχνιά, Ιωάννας Στασινού

  Η εντύπωση που επικρατεί στην συντριπτική πλειοψηφία είναι ότι οι δημοσκοπικές εταιρείες στη χώρα μας απευθύνουν ερωτήματα για τις πολιτικές εξελίξεις τηλεφωνικά με τυχαία δειγματοληψία. Ελάχιστοι, όμως, γνωρίζουν ότι υπάρχουν και οι «επαγγελματίες απαντητές» των δημοσκοπήσεων. Άνθρωποι, δηλαδή, που πληρώνονται για να απαντούν σε τέτοιες έρευνες.

Η νέα μόδα στον χώρο των ελληνικών δημοσκοπήσεων είναι τα «online panels». Πρόκειται για πλατφόρμες, συνήθως με έδρα στο εξωτερικό, που συγκεντρώνουν μια δεξαμενή από «απαντητές», οι οποίοι είναι διαθέσιμοι ανά πάσα στιγμή να απαντούν σε ερωτηματολόγια δημοσκοπήσεων έναντι αμοιβής.

Η διαδικασία είναι επίσημη και νόμιμη, αφού έχει κατοχυρωθεί από την ESOMAR, τον ευρωπαϊκό φορέα των δημοσκοπικών εταιρειών. Κάθε αναγνωρισμένη εταιρεία δημοσκοπήσεων, δηλαδή, μπορεί να απευθυνθεί σε ένα από τα online panels και να αντλήσει από εκεί διαθέσιμους «απαντητές», ώστε να πραγματοποιηθεί μια έρευνα. Οι απαντητές παίρνουν συνήθως από 1-4 ευρώ για κάθε απάντηση ερωτηματολογίου.

Παράδειγμα φόρμας για συμμετοχή σε On Line Panel

Το δημοσκοπικό «φιάσκο» στον α’ γύρο των προεδρικών εκλογών της Κύπρου επανέφερε στην επικαιρότητα, λόγω και των επικείμενων βουλευτικών εκλογών στην Ελλάδα, την συζήτηση για την αξιοπιστία των δημοσκοπήσεων. Η σε βάθος έρευνα των data journalists επιχειρεί να δώσει απαντήσεις σε απορίες που όλοι έχουν.

Στον οδηγό ανάγνωσης των δημοσκοπήσεων του 2019 του ΣΕΔΕΑ (ο ελληνικός Σύλλογος Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς) ανέφερε για το Δείγμα και την Ποιότητα ότι «ως δημοσκόπηση νοείται κάθε έρευνα που το δείγμα της είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού που διερευνά. Το άθροισμα των απαντήσεων που ελήφθησαν, τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά, μετά από πρόσκληση που απευθύνθηκε προς ομάδα πολιτών, δεν συνιστά αποτέλεσμα δημοσκόπησης».

Στις 10 Φεβρουαρίου 2022, όμως, υπήρχε μια ουσιώδης διαφορά στον επικαιροποιημένο οδηγό: «Προσέξτε τι αντιπροσωπεύει το δείγμα. Η δειγματοληψία στις δημοσκοπήσεις, γίνεται είτε μέσω τυχαίας διαδικασίας επιλογής των ερωτώμενων ή/ και μέσω σαφώς ορισμένων panels. Τυχόν παρεκκλίσεις του τελικού δείγματος από βασικά χαρακτηριστικά του πληθυσμού, θα πρέπει να σταθμίζονται εκ των υστέρων, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η τελική αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος».

Τα panels με τους επί πληρωμή «απαντητές» ενσωματώθηκαν πλήρως στο δημοσκοπικό παιχνίδι και με την «βούλα» του ΣΕΔΕΑ, που ακολούθησε τη διεθνή τάση και μόδα.

Ωστόσο, οι απορίες για τον αριθμό των ενεργών μελών αυτών των δεξαμενών – πλατφορμών, για το κατά πόσοι κάποιοι «απαντητές» μπορούν, έστω και κρυφά, να συμμετέχουν σε πολλά panels ταυτόχρονα κι εν τέλει για το αν υπάρχει αποτελεσματικός έλεγχος ώστε να μην απαντούν οι ίδιοι ξανά και ξανά, θεωρούνται εύλογες. Το βέβαιο είναι ότι οι συγκεκριμένοι απαντητές είναι επί πληρωμή, κάτι επίσης άγνωστο στην ορολογία των δημοσκοπήσεων μέχρι πριν λίγα χρόνια.

Σήμερα στον ΣΕΔΕΑ υπάρχουν 23 τακτικά μέλη, οι δημοσκοπικές εταιρείες ABACUS RESEARCH A.E, ALCO – MARKETING RESEARCH ΑΕ, ALTERNATIVE A.R.S, DATA POWER Α.Ε., DATA R.C., FOCUS BARI Α.Ε., GLOBAL LINK, GPO A.E., IPSOS – OPINION Α.Ε., KANTAR GREECE S.A., ΚΑΠΑ RESEARCH Α. Ε., MARC AE, ΜETRON ANALYSIS S.A., MRB HELLAS A.E., NIELSEN CONSUMER ΕΛΛΑΣ MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ, PALMOS ANALYSIS, PRIME VIEW, PULSE RC, Q.E.D. Ε.Π.Ε., RASS CONSULTANCY SERVICES S.A., THE HELLENIC RESEARCH HOUSE, THE NIELSEN COMPANY (GREECE) ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ AE, THE RESEARCH HIVE A.E.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ Η μετοχική σύνθεση όλων των δημοσκοπικών εταιρειών στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΕΣΡ

Περιλαμβάνονται ακόμα 4 συνδεδεμένα μέλη, ανάμεσά τους και η OPINION POLL, ενώ ένα είναι υπό ένταξη, η ABOUTPEOPLE A.E.

Αυτό που επίσης δεν είναι ευρέως γνωστό είναι ποιος ελέγχει τις εταιρείες για την αξιοπιστία των δημοσκοπικών ερευνών. Η απάντηση είναι ότι βάσει νόμους οι ίδιες οι εταιρείες μέσω της ΣΕΔΕΑΑ ελέγχουν τον… εαυτό τους!

Όπως μπορούμε να δούμε κι από την τροποποίηση καταστατικού στις 15.7.2020 της «Ελεγκτικής εταιρείας δημοσκοπήσεων και ερευνών κοινής γνώμης», στην συνεδρίαση παρέστη «ο εκ των εταίρων ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΓΟΡΑΣ (ΣΕΔΕΑ) που εκπροσωπεί ποσοστό 97% του εταιρικού κεφαλαίου. Απούσες ήταν οι εταιρείες Γ. ΜΑΥΡΗΣ – PUBLIC ISSUE ΜΕΠΕ και επωνυμία DATA RESEARCH & CONSULGTING ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ».

Σκοπός της ελεγκτικής εταιρείας είναι «ο σύμφωνα με το Ν. 3603/2007 (ΦΕΚ Α 188/8.8.2007) έλεγχος αξιοπιστίας των δημοσκοπήσεων που αναθέτουν οι φορείς του Δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, τα πολιτικά κόμματα ή συνδυασμοί καθώς και οι επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης».

Ο ρόλος του ΕΣΡ είναι αυτός του παρατηρητή. Μόνο «εφόσον η επιτροπή διαπιστώνει παράβαση των επιστημονικών μεθόδων έρευνας αγοράς του Διεθνούς Κώδικα Δεοντολογίας για την Πρακτική της Ερευνάς Αγοράς και της Κοινωνικής Έρευνας του ICC/ESOMAR και του ΣΕΔΕΑ, ο Διαχειριστής της Ελεγκτικής Δημοσκοπήσεων διαβιβάζει το πόρισμα στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης».

Η «Ελεγκτική Εταιρεία Δημοσκοπήσεων» είναι, βάσει καταστατικού, ο ΣΕΔΕΑ. Ο ελεγκτής της αξιοπιστίας των δημοσκοπήσεων είναι ο ίδιος ο ελεγχόμενος

Μια ακόμα ενδιαφέρουσα παράμετρος που ανακαλύψαμε με την έρευνά μας είναι ότι τα έσοδα των εταιρειών που ασχολούνται κυρίως με πολιτικές δημοσκοπήσεις είναι μάλλον μέτρια, συνήθως από 100.000-200.000 ευρώ, με τα καθαρά κέρδη τους να μετριούνται σε μερικές χιλιάδες ευρώ.

Όμως, τα κόμματα που «παραγγέλνουν» τις δημοσκοπήσεις δεν είναι υποχρεωμένα από το νόμο να αναρτούν τα καταβαλλόμενα ποσά και τις συμβάσεις στο «Διαύγεια» ή σε άλλη δημόσια πλατφόρμα. Πρακτικά, τα ποσά παραμένουν άγνωστα. Από τον χώρο των δημοσκοπικών εταιρειών πληροφορηθήκαμε ότι τα ποσά είναι συνήθως κοντά στις 5.000 ευρώ για κάθε πολιτική δημοσκόπηση.

Οι data journalists επιχείρησαν να λάβουν συγκεκριμένες απαντήσεις για τον τρόπο διεξαγωγής των δημοσκοπήσεων, την μεθοδολογία, τα panels και τον έλεγχο που γίνεται στις έρευνες, αλλά δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση.

Το κύμα αμφισβήτησης για τις δημοσκοπικές έρευνες άρχισε κυρίως από το 2015, με το δημοψήφισμα για την ΕΕ. Σε ένα τάιμινγκ που υπήρχαν μεγάλες αστοχίες και στο εξωτερικό, ειδικά στις ΗΠΑ και την Βρετανία. Τότε, παραμονές προκήρυξης του δημοψηφίσματος, η δημοσκόπηση της Κάπα Research έδινε 47,2% των ερωτηθέντων στο «Ναι» και μόλις 33% στο «Όχι», ενώ η δημοσκόπηση της Alco ανέβαζε στο 57% το «Ναι».

Τι έδιναν κάποιες από τις δημοσκοπικές για το δημοψήφισμα του 2015. Το τελικό αποτέλεσμα 61,3% υπέρ του «Όχι» και 38,7% υπέρ του «Ναι», δεν τις δικαίωσε

Ο Νίκος Καραχάλιος, επί σειρά ετών Σύμβουλος Στρατηγικής προέδρων και πρωθυπουργών της ΝΔ, δήλωσε στους data journalists: «Την τελευταία επταετία χειραγωγούνται συστηματικά οι δημοσκοπήσεις από τους πελάτες τους. Η αποτυχία το 2015 δεν έχει να κάνει με την αξιοπιστία των εταιρειών, αλλά ότι πήγαν να ρίξουν τη χώρα στα βράχια παραπλανώντας. Θα έπρεπε να γίνει έρευνα αρχεία τους να δούμε τα δείγματα, ειδικά τα μη σταθμισμένα, τι δίνανε. Η ιδιοτέλειά τους θα κόστιζε όχι μια εκλογική αναμέτρηση, αλλά την έξοδο Ελλάδας από ΕΕ. Παραλίγο να οδηγήσουν τη χώρα στα βράχια».

Άλλα στελέχη του χώρου με τα οποία συνομιλήσαμε κάνουν λόγο για σφάλματα στην στάθμιση των ευρημάτων, με τις εταιρείες να μην αποκαλύπτουν πάντα τον τρόπο που βγάζουν ένα αποτέλεσμα.

Με την καχυποψία του κοινού όλο και πιο έντονη, οι δυσκολίες για εξεύρεση αντιπροσωπευτικού δείγματος απ’ όλες τις ηλικίες και κοινωνικά στρώματα είναι δεδομένες.

Στέλεχος που γνωρίζει εκ των έσω τον τρόπο διενέργειας δημοσκοπήσεων, μας είπε: «Ο τρόπος που σταθμίζεται σήμερα το αποτέλεσμα στις δημοσκοπήσεις 1.000 ατόμων αντιστοιχεί, πρακτικά, σε δείγμα 500 ανθρώπων. Για να είναι αντιπροσωπευτικό το δείγμα θα έπρεπε να ξεπερνάει τις 2.500-3.000 με την συγκεκριμένη μεθοδολογία. Αυτό σημαίνει περισσότερη πολιτική εκτίμηση και λιγότερη χρησιμοποίηση των δημοσκοπικών εργαλείων».

Σύμφωνα με πληροφορίες, από το Μαξίμου υπάρχει πίεση πλέον στις δημοκοπικές εταιρείες να διεξάγουν έρευνες που να μην στηρίζονται μόνο σε κλήσεις προς σταθερά τηλέφωνα, αλλά να επεκτείνονται και σε κινητά τηλέφωνα, όπως και στο διαδίκτυο ώστε η έρευνα  να είναι πιο αντιπροσωπευτική. Για παράδειγμα, οι κλήσεις σε σταθερό τηλέφωνο περιλαμβάνουν περισσότερες απαντήσεις γυναικών .

Για το θέμα της αξιοπιστίας των δημοσκοπήσεων έχει συσταθεί Εξεταστική Επιτροπή στην Βουλή, επί νυν κυβέρνησης, ενώ συχνά βλέπουν το φως της δημοσιότητας καταγγελίες .

Γνώστες της πολιτικής και δημοσκοπικής πραγματικότητας ισχυρίζονται ότι υπάρχει διαχωρισμός των εταιρειών που δημοσιεύουν πολιτικές κι εμπορικές – καταναλωτικές έρευνες. Οι τελευταίες για να διαφυλάξουν την αξιοπιστία τους και το υψηλότατο κασέ τους δεν εμπλέκονται με πολιτικές δημοσκοπήσεις. «Η επιχειρηματική αγορά δεν εμπιστεύεται τις εταιρείες που κάνουν πολιτικές έρευνες, επειδή κινούνται γύρω από το κράτος», μας είπε γνώστης της πολιτικής και δημοσκοπικής σκηνής.

Οι δημοσκοπήσεις στους «αφοσιωμένους ερωτηθέντες» – Η δεξαμενή των «απαντητών»

Πολλές από τις εταιρείες, εγχώριες ή διεθνείς, που διεξάγουν δημοσκοπήσεις και on-line έρευνες αγοράς αξιοποιούν ήδη υπάρχοντα ή δημιουργούν τα δικά τους on line panels ερωτώμενων με μέλη από όλη την Ελλάδα και κάθε δημογραφική ομάδα του πληθυσμού, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν.

Σκοπός της αξιοποίησης των panels είναι σύμφωνα με τις ίδιες τις εταιρείες να ανιχνεύονται οι τάσεις και οι αντιλήψεις του μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού συνδυάζοντας την ταχύτητα και την ευκολία που μπορούν να προσφέρουν.

Μελετώντας τις προϋποθέσεις συμμετοχής στις διαδικτυακές αυτές κοινότητες  ανακαλύψαμε πως η εγγραφή δεν επιτρέπεται σε άτομα που ασχολούνται με τη διαφήμιση, τις δημόσιες σχέσεις, τις έρευνες αγοράς, το marketing ή εργάζονται στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Επιπλέον όπως σημειώνεται στις πλατφόρμες, είναι εξίσου απαγορευτικό να διατηρούν λογαριασμό στα ίδια on line panels περισσότερα από δύο μέλη της ιδίας οικογένειας.

Οι «αφοσιωμένοι ερωτηθέντες» όπως χαρακτηριστικά αποκαλούνται όσοι διατηρούν λογαριασμούς σε αυτές τις διαδικτυακές κοινότητες ανταμείβονται κερδίζοντας πόντους που αντιστοιχούν σε δωροεπιταγές, δώρα, λαχνούς, ενώ οι πόντοι αυτοί αναλογούν και σε συγκεκριμένα χρηματικά ποσά που μπορούν να εξαργυρωθούν.

Ο τρόπος αμοιβής ποικίλει ανά on line panel. Όμως όπως αναφέρουν τα περισσότερα, η κάθε δημοσκόπηση ανάλογα και με την διάρκεια της, μπορεί να αποδώσει κατά προσέγγιση 20-40 πόντους στους ερωτηθέντες που αντιστοιχούν σε ένα ποσό μεταξύ 1-4 ευρώ.

Κάθε φορά συνεπώς που απαντά κάποιος σε μία on line δημοσκόπηση θα κερδίζει πόντους οι οποίοι θα αναλογούν σε συγκεκριμένα ποσά, τα οποία θα μπορεί να εξαργυρώνει.

Κάθε μέλος επιπλέον λαμβάνει πρόσκληση για συμμετοχή σε δημοσκοπήσεις που είναι προσαρμοσμένες στα ενδιαφέροντα και τις εμπειρίες του ενώ ο αριθμός των δημοσκοπήσεων στις οποίες μπορεί να συμμετέχει ανά μήνα είναι συγκεκριμένος και ορίζεται από το εκάστοτε on line panel.

Μία από τις πιο γνωστές εταιρείες που δραστηριοποιείται στον παραπάνω κλάδο είναι η Cint. Συγκεκριμένα η Cint, με έδρα στην Στοκχόλμη, δραστηριοποιείται στον τομέα του λογισμικού για τις ψηφιακές πληροφορίες.

Η πλατφόρμα αυτή αυτοματοποιεί τη διαδικασία συλλογής πληροφοριών, ώστε οι εταιρείες  που συνεργάζεται  να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα ερευνών ταχύτερα.

Όπως μπορεί κάποιος να ανακαλύψει μπαίνοντας στον ισότοπο της, ισχυρίζεται ότι φιλοξενεί ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα καταναλωτών παγκοσμίως για ψηφιακές έρευνες με πάνω από 252 εκατομμύρια συμμετέχοντες σε περισσότερες από 130 χώρες, μια εκ των οποίων είναι και η χώρα μας, με πάνω από 493.000 μέλη όπως διαφημίζει η εταιρεία.

Η Palmos Analysis αποτελεί μία εταιρεία για παράδειγμα που διαθέτει παράλληλα και το δικό της on line panel , το Research Panel της Palmos Analysis, μέσω του οποίου καλεί τους πολίτες να λάβουν μέρος σε online δημοσκοπήσεις κερδίζοντας χρήματα για κάθε ερωτηματολόγιο που συμπληρώνουν ενώ παράλληλα συνεργάζεται με τη Cint.

Η αναφορά της εταιρείας Palmos Analysis, μιας εκ των δημοσκοπικών εταιρειών της Ελλάδας που χρησιμοποιούν panel όπως αυτό της Cint

Συγκεκριμένα λόγω της συνεργασίας αυτής τα μέλη του Research Panel της Palmos Analysis γίνονται αυτομάτως μέλη αυτής της μεγάλης παγκόσμιας ομάδας, της πλατφόρμας της Cint. Άλλη γνωστή εταιρεία δημοσκοπήσεων που διεξάγει έρευνες αξιοποιώντας τις διαδικτυακές συνεντεύξεις που αντλήθηκαν από το panel της Cint σταθμίζοντας το τελικό δείγμα ως προς τα βασικά δημογραφικά χαρακτηριστικά είναι η MRB Hellas. Aναφορά σε panel κάνει και η MARC σε έρευνα του Φεβρουαρίου 2022.

Εταιρείες όπως η Cint, που σήμερα αναφέρουμε ενδεικτικά, όπως και άλλες στον συγκεκριμένο χώρο των panels που κι αυτές έχουν συνήθως βάση στο εξωτερικό, λειτουργούν νόμιμα και είναι αναγνωρισμένες από την ESOMAR, τον ευρωπαϊκό οργανισμό μελών για ερευνητές αγοράς και κοινής γνώμης που ιδρύθηκε το 1947. Η μέθοδος αυτή των πλατφορμών με επ’ αμοιβή «απαντητές» είναι πλέον αποδεκτή και χρησιμοποιείται σε Ελλάδα κι εξωτερικό.

Αναφορά της MRB στο panel της Cint για την έρευνα που παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο 2022 από ελληνικό τηλεοπτικό κανάλι, όπως και αναφορά της MARC σε online panel σε δημοσκόπηση του Φεβρουαρίου 2022
Αναφορά της MRB στο panel της Cint για την έρευνα που παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο 2022 από ελληνικό τηλεοπτικό κανάλι, όπως και αναφορά της MARC σε online panel σε δημοσκόπηση του Φεβρουαρίου 2022

Αντιφατικές οι απαντήσεις

Σε τηλεφωνική επικοινωνία που πραγματοποιήσαμε με δύο γνωστές εταιρείες δημοσκοπήσεων λάβαμε ενδιαφέρουσες απαντήσεις σε σχέση με τρόπο διεξαγωγής των ερευνών και την δεξαμενή των ερωτηθέντων.

Στην πρώτη εταιρεία δημοσκοπήσεων, άτομο που εργάζεται στην γραμματειακή υποστήριξη, μάς εξήγησε ότι το δείγμα των ατόμων που ερωτάται στις δημοσκοπήσεις είτε αυτές αφορούν εμπορικά προϊόντα και έρευνες, είτε κοινωνικοπολιτικά ζητήματα που ανακύπτουν είναι τυχαίο και βασίζεται σε έναν ορισμένο αλγόριθμο. Τα στοιχεία των ερωτηθέντων παραμένουν κατόπιν στις βάσεις της εταιρείας για ορισμένο χρονικό διάστημα όπως προβλέπεται από το νόμο και στην συνέχεια διαγράφονται.

Η δεύτερη δημοκοπική εταιρεία μας εξήγησε ότι ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα που απευθύνονται χρησιμοποιούν διαφορετικές μεθόδους. Για τις ηλικιακές ομάδες των 18-44 χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο ειδικές φόρμες που συμπληρώνουν οι ερωτηθέντες προωθώντας τα ερωτηματολόγια στα social media και σχετικές ιστοσελίδες.

Τα δεδομένα για τις ηλικίες άνω των 50 παρουσιάζονται αρκετά διαφορετικά. Σε αυτήν την περίπτωση οι συμμετέχοντες καλούνται τηλεφωνικά.

Να τονίσουμε πως τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία επιλέγονται παραμένουν αδιευκρίνιστα. Μετά την ολοκλήρωση της έρευνας οι αριθμοί που ανταποκρίνονται καταγράφονται ώστε να γίνει κλήση σε περίπτωση επόμενης έρευνας με διαφορετικό θέμα.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν και για πόσο σε κάποια πλατφόρμα τα στοιχεία των κληθέντων, δημιουργώντας έτσι μία άτυπη σε αυτήν την περίπτωση πλατφόρμα «διαθέσιμων απαντητών».

 

Άγγελος Σεριάτος (Prorata): Η κρίση διέλυσε τα δημοσκοπικά «εργαλεία»

Ο επικεφαλής των επιστημονικών ερευνών της εταιρείας δημοσκοπήσεων Prorata, Άγγελος Σεριάτος

Οι data journalists επικοινώνησαν με τον επικεφαλής των επιστημονικών ερευνών της εταιρείας δημοσκοπήσεων Prorata, Άγγελο Σεριάτο.

Ρωτήσαμε τον κ. Σεριάτο να μας εξηγήσει ποιοι είναι οι λόγοι που τα τελευταία χρόνια οι εταιρείες δημοσκοπήσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό αδυνατούν να προβλέψουν με ακρίβεια τα εκλογικά αποτελέσματα, όπως συνέβαινε για παράδειγμα τις δεκαετίες του ’90 και του 2000. Όπως επισημαίνει, όλο αυτό ξεκίνησε με την κρίση του 2010 και μετά που οδήγησε σε τεκτονικές αλλαγές σε ό,τι αφορά το εγχώριο πολιτικό σύστημα.

Για παράδειγμα το 2015 τόσο στις διαδοχικές εκλογικές αναμετρήσεις όσο και στο δημοψήφισμα οι εταιρείες δημοσκοπήσεων απέτυχαν στις εκτιμήσεις τους. Πολλοί, μάλιστα, ειδικά από τους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ, αποδίδουν την αδυναμία αυτή, σε «παιχνίδι» των δημοσκοπικών εταιρειών με σκοπό να «πληγεί» η δυναμική που είχε την περίοδο εκείνη το κόμμα της Κουμουνδούρου. Ποια είναι, όμως, η αλήθεια;

«Πράγματι υπήρξε μια γενικότερη αδυναμία στο να εκτιμηθεί το αποτέλεσμα των εκλογών και του δημοψηφίσματος το 2015. Εμείς για παράδειγμα βλέπαμε οριακή επικράτηση του «ΌΧΙ» στο δημοψήφισμα του καλοκαιριού του 2015 αλλά όχι την διαφορά που ήρθε τελικά» αναφέρει ο κ. Σεριάτος και συμπληρώνει:

«Εκείνη την περίοδο υπήρχε κρίση και αυτό οδήγησε στη διάλυση όλων των εργαλείων που είχαμε μέχρι τότε στη διάθεσή μας. Και όταν λέμε εργαλεία εννοούμε τη στάθμιση με βάση την προηγούμενη εκλογική ψήφο».

Πράγματι από τη μεταπολίτευση και μετά υπήρχε μία γενικότερη σταθερότητα στο πολιτικό σύστημα της χώρας. ΝΔ και ΠΑΣΟΚ εναλλάσσονταν στην εξουσία συνήθως μετά από διακυβέρνηση δύο τετραετιών και οι μετατοπίσεις ψηφοφόρων δεν ήταν μεγάλες. Υπήρχε ένας συγκεκριμένος αριθμός ψηφοφόρων κυρίως του κέντρου οι οποίοι κατά καιρούς μετακινούνταν είτε προς το ένα είτε προς το άλλο κόμμα.

Το 2010 όμως τα πράγματα άλλαξαν. Τα Μνημόνια, η οικονομική, κοινωνική και πολιτική κρίση οδήγησε σε συνταρακτικές αλλαγές

στο πολιτικό σκηνικό. Για παράδειγμα το πανίσχυρο ΠΑΣΟΚ του 2009 υπερκεράστηκε στις εκλογές του 2012 από το ΣΥΡΙΖΑ. Η ΝΔ από κόμμα που παραδοσιακά κατέγραφε εκλογικά ποσοστά άνω του 40% έφτασε στο σημείο να καταγράψει ποσοστό ακόμη και κάτω του 20% στις πρώτες εκλογές τον Μάιο του 2012.

Επίσης σε όλο αυτό θα πρέπει να προστεθεί και η εμφάνιση νέων κομμάτων. Όπως για παράδειγμα οι Ανεξάρτητοι Έλληνες ή ακόμη και ακραία κόμματα όπως η Χρυσή Αυγή που οι ψηφοφόροι τους δεν ανιχνεύονταν στις δημοσκοπήσεις. Ως αποτέλεσμα οι εταιρείες δημοσκοπήσεων αδυνατούσαν να σταθμίσουν με βάση το τι είχαν ψηφίσει οι ψηφοφόροι στις εκλογές του 2009. Ένα καινούργιο σκηνικό είχε «γεννηθεί», απρόβλεπτο θα μπορούσε να πει κανείς.

 

Τα «προβληματικά δείγματα» και οι κρυφοί ψηφοφόροι – Τι συνέβη το 2019

Δεν ήταν μόνο το 2015,  όμως, που οι εταιρείες δημοσκοπήσεων έπεσαν έξω στις εκτιμήσεις τους. Ακόμη και στις εθνικές εκλογές του 2019 το τελικό αποτέλεσμα διέφερε κατά πολύ από αυτό που προέβλεπαν τρεις μέρες πριν τις εκλογές της 7ης Ιουλίου του 2019.

Στις 4 Ιουλίου του 2019 για παράδειγμα η Public Issue προέβλεπε διαφορά 15,5 μονάδων υπέρ της ΝΔ σε σχέση με το ΣΥΡΙΖΑ και ειδικότερα 42,5% η ΝΔ και 27% ο ΣΥΡΙΖΑ.

Στις 11,7 μονάδες προέβλεπε τη διαφορά μεταξύ των δύο μεγάλων κομμάτων και η τελευταία δημοσκόπηση της Rass πριν από τις εκλογές για το Action24. Σύμφωνα με τη Rass η ΝΔ λάμβανε 39,4%,και ο ΣΥΡΙΖΑ 27,7%. Το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα απέδειξε ότι η ΝΔ έλαβε ποσοστό 39,8% και ο ΣΥΡΙΖΑ 31,6%.

«Οι δημοσκοπήσεις προβλέπουν αποτελέσματα. Οι μετρήσεις καταγράφουν πρόθεση ψήφου εκείνης της στιγμής» σημειώνει στους datajournalists ο κ. Σεριάτος και συμπληρώνει:

«Υπάρχει ένα ποσοστό περίπου 15% του εκλογικού σώματος το οποίο ακόμη και μία ή δύο εβδομάδες πριν τις εκλογές δεν έχει καταλήξει στο τι να ψηφίσει. Το 2019 για παράδειγμα ένα 15% του εκλογικού σώματος αποφάσισε κυριολεκτικά πάνω από την κάλπη. Ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε ένα ποσοστό 5% την τελευταία εβδομάδα των εκλογών και η ΝΔ ένα 3%» σημειώνει ο κ. Σεριάτος.

Επίσης ένα από τα αξιοσημείωτα στοιχεία είναι το γεγονός ότι οι αριστεροί ψηφοφόροι κρύβουν πιο συχνά την ψήφο τους από τις εταιρείες δημοσκοπήσεων. Κάποιοι για παράδειγμα θεωρούν ότι οι εταιρείες δεν είναι αντικειμενικές, κάποιοι ότι είναι ελεγχόμενες, κάτι που ενισχύεται και από τις αποτυχίες των προηγούμενων ετών.

«Οι αριστεροί ψηφοφόροι κρύβουν την ψήφο τους για τους δικούς τους λόγους» τονίζει ο κ. Σεριάτος ο οποίος επισημαίνει επίσης ότι πλέον υπάρχουν προβλήματα και με τα δείγματα που συμμετέχουν στις δημοσκοπήσεις.

«Η αλήθεια είναι ότι έχουμε πρόβλημα στα δείγματα. Για να έχεις ένα καλό δείγμα θα πρέπει κάθε μέλος του πληθυσμού να έχει την ίδια πιθανότατα συμπερίληψης με οποιοδήποτε άλλο μέλος του πληθυσμού. Αυτό είναι κάτι το οποίο παραβιάζεται με τις τηλεφωνικές δημοσκοπήσεις. Διότι δεν έχουν όλοι πρόσβαση» σημειώνει ο κ. Σεριάτος.

Η αλήθεια είναι ότι για λόγους κόστους οι εταιρείες διενεργούν τις δημοσκοπήσεις τηλεφωνικά και όχι πόρτα – πόρτα. Αυτό, όμως, δημιουργεί εκ των πραγμάτων πρόβλημα στο δείγμα και επομένως στα αποτελέσματα της δημοσκόπησης.

Για παράδειγμα από τις νεότερες γενιές οι περισσότεροι δεν χρησιμοποιούν σταθερά τηλέφωνα σε αντίθεση με τις ηλικίες 65+. Επίσης οι νεότερες γενιές χρησιμοποιούν στη συντριπτική τους πλειοψηφία το διαδίκτυο. Κάτι που δεν κάνουν οι μεγαλύτερες γενιές.

«Παρότι το διαδίκτυο αυξάνει την διείσδυση, μάς λείπει η πρόσβαση στο σύνολο του πληθυσμού άρα εκ των πραγμάτων δεν υπάρχει συμμετοχή όλων στο δείγμα» σημειώνει ο κ. Σεριάτος, ο οποίος επισημαίνει επίσης πως πάντοτε στις δημοσκοπήσεις υπάρχει το περιθώριο στατιστικού λάθους, ενώ υποστηρίζει «ότι η επανάληψη των μετρήσεων δίνει τη μέση αλήθεια»

Σεριάτος για τα panels: «Είναι μια πρακτική που γίνεται» – «Θεσπίστηκε η δυνατότητα συμμετοχής κάποιων στις έρευνες με αντάλλαγμα κάποιο όφελος, χρηματικό ή μη»

Σε ό,τι αφορά στις δημοσκοπήσεις και τη χρήση των panels ο κ. Σεριάτος επισημαίνει πως αυτό είναι μια πρακτική που χρησιμοποιείται στο εξωτερικό και είναι μάλιστα και «καθοδηγητική γραμμή προς τις εταιρείες δημοσκοπήσεων από τη Διεθνή Ένωση Εταιρειών Ερευνών και Δημοσκοπήσεων ESOMAR». Η ανάγκη αυτή προέκυψε από το γεγονός ότι αρκετοί πλέον όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό δεν συμμετέχουν στις δημοσκοπήσεις. Για το λόγο αυτό θεσπίστηκε η δυνατότητα συμμετοχής κάποιων στις έρευνες με αντάλλαγμα κάποιο όφελος, χρηματικό ή μη.

«Το πρόβλημα με τη συμμετοχή το έχουμε και εμείς. Γι’ αυτό και δίνεται αυτό το κίνητρο όχι χρηματικό αλλά με κάποιο όφελος. Είναι μια πρακτική που γίνεται. Εμείς έχουμε το μεγαλύτερο πάνελ και προδιαγραφές απ’ όλες τις εταιρείες. Είναι μια διαδεδομένη πρακτική» τονίζει ο κ. Σεριάτος.

Σε αυτό το πλαίσιο η εταιρεία έχει αναπτύξει το μεγαλύτερο στην Ελλάδα και αναγνωρισμένο διεθνώς διαδικτυακό panel με χιλιάδες ενεργά μέλη, έχοντας τη δυνατότητα με ταχύτητα και ακρίβεια να ανιχνεύει τις στάσεις και τις αντιλήψεις όχι μόνο του γενικού πληθυσμού αλλά και ιδιαίτερων κοινών ενδιαφέροντος. 

Νίκος Καραχάλιος: Ζούγκλα δημοσκοπικά η πολιτική ζωή – Υπάρχουν έρευνες που δεν γίνονται αλλά ανακοινώνουν… ευρήματα – Καρτέλ από κατευθυνόμενες εταιρείες – Κρύβουν τις προθέσεις τους οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ

Ο επί σειρά ετών Σύμβουλος Στρατηγικής προέδρων και πρωθυπουργών της ΝΔ, Νίκος Καραχάλιος
Ο επί σειρά ετών Σύμβουλος Στρατηγικής προέδρων και πρωθυπουργών της ΝΔ, Νίκος Καραχάλιος

«Στην Ελλάδα η πολιτική αρένα, που ήταν πάντα λίγο τριτοκοσμική, έχει γίνει ζούγκλα δημοσκοπικά. Κατ’ εμέ υπάρχει μια τριπλή κατηγοριοποίηση με τις έρευνες που δημοσιοποιούνται. Η μια κατηγορία είναι παραπάνω από εμφανής ότι είναι έρευνες οι οποίες δεν γίνονται», δηλώνει στους data journalists από την Σκωτία όπου βρίσκεται ο Νίκος Καραχάλιος, επί σειρά ετών  Σύμβουλος Στρατηγικής του πρώην πρωθυπουργού και πρόεδρου της Νέας Δημοκρατίας Κώστα Καραμανλή, καθώς και των μετέπειτα προέδρων Αντώνη Σαμάρα και Βαγγέλη Μεϊμαράκη.

Ο κ. Καραχάλιος, που έχει υπάρξει και πρόεδρος του Κέντρου Πολιτικής Έρευνας και Επικοινωνίας (2000-2004), λέει μεταξύ άλλων:

  • «Υπάρχουν έρευνες που παραγγέλνονται από το Μαξίμου και φτιάχνονται στα γραφεία εταιρειών χωρίς να τηρείται κανένα επιστημονικό πρότυπο. Αν συγκρίνεις τα αποτελέσματα των εταιρειών αυτών διαχρονικά, θα καταλάβεις ότι δεν στέκουν όχι μόνο πολιτικά, αλλά ούτε καν στατιστικά».
  • «Η δεύτερη κατηγορία είναι αυτή των εταιρειών που έχουν μείνει πίσω μεθοδολογικά και αστοχούν από αδυναμίες κατάρτισης του σωστού δείγματος. Δεν έχουν τα σωστά αποτελέσματα».
  • «Και η τρίτη είναι κάτι μεταξύ των δυο. Δηλαδή, είναι οι πολιτικά κατευθυνόμενες εταιρείες, έχουν κάνει ένα είδος καρτέλ, παίζουν τον ρόλο του καλού και του κακού, όλοι υπέρ της κυβέρνησης. Με ελάχιστες εξαιρέσεις όπως η εταιρεία του κ. Μαύρου ή δημοσκόπων όπως ο Γιάννης Μαυρής που πλέον έχει αποσυρθεί. Οι περισσότεροι ή δεν κάνουν έρευνες καθόλου ή έχουν μπει σ’ αυτό το παιχνίδι».
  • «Αν δεν ερευνηθεί τάχιστα το τι συμβαίνει θα πάμε στα τυφλά στις εκλογές και θα βρεθεί προ εκπλήξεων ο ίδιος ο πρωθυπουργός ο οποίος χρηματοδοτεί».
  • «Οι μεθοδολογίες είναι ξεπερασμένες. Δεν λέω μόνο για τη νεότερη γενιά ψηφοφόρων που δεν είναι εύκολο να βρεθούν στα τηλέφωνα. Υπάρχει συστηματικά μια απόκρυψη από τους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ επειδή επί πολλά χρόνια η ηγεσία του κατήγγειλε τις δημοσκοπήσεις».
  • «Οι ψηφοφόροι της ΝΔ συμμετέχουν επειδή είναι και η ηλικία τους μεγαλύτερη, άρα υπάρχει μια υπερ-εκπροσώπησή τους, που δίνει και το άλλοθι στους δημοσκόπους να δίνουν αυτές τις τεράστιες διαφορές».
  • «Δεν είναι οι δημοσκοπήσεις το παν. Στην Αγγλία μια κυβέρνηση στέκεται και κάνει τη δουλειά της έχοντας μια διαφορά -25 μονάδων από την αντιπολίτευση. Θα μπορούσε ποτέ να γίνει αυτό στην Ελλάδα; Όχι».
  • «Δεν μπορώ αν σας κάνω μια έρευνα να κρατήσω το προφίλ σας στο αρχείο της εταιρείας και να το χρησιμοποιώ. Μένει στο αρχείο μόνο για περίπτωση ελέγχου, που δεν γίνεται βέβαια στην Ελλάδα, ώστε να μπορείς να αποδείξεις ότι έχεις κάνει τα σωστά τηλέφωνα».

Δείτε ολόκληρη τη συνέντευξη που παραχώρησε ο Νίκος Καραχάλιος στους Data Journalists:

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.