Σελίδες

Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2022

Δήμος Βισαλτίας : Εκδήλωση μνήμης για τα θύματα της Μικρασιατικής Καταστροφής


Στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Νιγρίτας τελέστηκε επιμνημόσυνη δέηση για τα θύματα της Μικρασιατικής καταστροφής, την Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2022. Για την μαύρη αυτή σελίδα της ιστορίας και τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν μίλησε ο πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Θρακικών Σωματείων κ. Ελευθέριος Χατζόπουλος.

Το παρόν έδωσαν μεταξύ άλλων ο Δήμαρχος Βισαλτίας Αθανάσιος Μασλαρινός, η Αντιπρόεδρος της Κοινότητας Νιγρίτας, Κατερίνα Χατζηστραβού και η Αντιπρόεδρος της Δ.Ε.Υ.Α.Β. Αλεξάνδρα Καρρά.

Ο πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Θρακικών Σωματείων κ. Ελευθέριος Χατζόπουλος συγκίνησε με την εμπεριστατωμένη ομιλία του.

Ελευθέριος Χατζόπουλος: «Η φετινή χρονιά αποτελεί ιστορικό σταθμό όπως και το 2020 και 2021. Το 2020 έχουμε την ενσωμάτωση της Θράκης μας στον Ελληνικό  κορμό 100 χρόνια πριν. Το 2021 τιμήσαμε τα 200 χρόνια από την εθνεγερσία του 1821 και φέτος τιμούμε τη μνήμη των θυμάτων της γενικής γενοκτονίας του Ελληνισμού της καθ ημάς Ανατολής, Μικρασιατική καταστροφή. Ας δούμε τα γεγονότα στο μέτρο των δυνατοτήτων που μας παρέχει ο χρόνος. Να δούμε αρχικώς τι εννοούμε όταν λέμε γενοκτονία.

\

Ο Ελληνικός όρος γενοκτονία είναι ταυτόσημος με τον διεθνώς χρησιμοποιούμενο όρο genocide που προέρχεται από την ελληνική λέξη γένος και το λατινικό ρήμα caedere (=φονεύω). Τόσο ο ελληνικός όσο και ο διεθνής όρος δημιουργήθηκαν επίσημα, και είναι όρος   διεθνούς δικαίου, μετά τον β Παγκόσμιο πόλεμο.

Με αυτόν τον όρο αποδίδεται κυριολεκτικά η από τους αρχαιότατους χρόνους υφιστάμενη έννοια και ακριβέστερα ένα από τα αρχαιότερα μαζικά εγκλήματα που αποβλέπουν στη συστηματική, με βίαια ως επί το πλείστον μέσα, επιδιωκόμενη εξόντωση ολόκληρης εθνότητας ή τμήματος αυτής σε ορισμένο τόπο. Η γενοκτονία μπορεί να επιδιωχθεί είτε με σειρά ομαδικών φόνων, όλων ή σχεδόν όλων των μελών μιας εθνότητας, είτε με συστηματική εξασθένιση αυτής με διάφορα μέσα, όπως ο περιορισμός των γεννήσεων λόγω θανάτωσης των  νέων ανθρώπων, η αναγκαστική μεταφορά τους σε τόπους μακράν της εθνικής τους εστίας μέχρι την   οριστική εξάλειψή της   Στα βίαια δε μέσα αυτά περιλαμβάνονται και σειρά απαγορευτικών μέτρων επί εθνικών, θρησκευτικών, γλωσσικών, ηθικών, ιστορικών ή άλλων παραδόσεων προκειμένου να επέλθει διαφοροποίηση ή αλλοίωση της καταδιωκόμενης εθνότητας με βέβαιη την συν τω χρόνω απώλεια του εθνικού και φυλετικού γνωρίσματός της. 

Η Γενοκτονία με οποιοδήποτε τρόπο κι αν διαπράττεται θεωρείται εγκληματική πράξη και οι εκτελούντες και συμμετέχοντες σε αυτή εγκληματίες, σύμφωνα με απόφαση της Γ! Γενικής συνέλευσης του Ο.Η.Ε., της  9ης Σεπτεμβρίου 1948   και το αδίκημα δεν παραγράφεται.

Η Γενοκτονία των Ελλήνων είναι η σκόπιμη και συστηματική εξόντωση, μέχρι το 1923, των ελληνικών πληθυσμών της Ανατολικής Θράκης και της Μικράς Ασίας (κυρίως της Ιωνίας, Καππαδοκίας, Πόντου, Βιθυνίας), αρχής γενομένης με τη Σφαγή του Οικονομείου της Ανατολικής Θράκης  στις 25 Ιανουαρίου 1913, από τους μηχανισμούς της οθωμανικής κυβέρνησης των εθνικιστών Νεότουρκων και του τουρκικού εθνικιστικού κινήματος του Μουσταφά Κεμάλ.

Η γενοκτονία των Ελλήνων πραγματοποιήθηκε παράλληλα με γενοκτονίες σε βάρος και άλλων χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, δηλ. των Αρμενίων και των Ασσυρίων.[1]   Οι λόγοι πραγματοποίησης της γενοκτονίας όπως θα δούμε, ήταν πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες και προπαντός γιατί ήσουν Έλληνας και Ορθόδοξος Χριστιανός και όχι γιατί κατοικούσες σε διάφορα γεωγραφικά σημεία της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.

1ον) Μεγάλο μέρος του εμπορίου και της βιομηχανίας είχε συγκεντρωθεί στα χέρια των Ελλήνων, γεγονός που αποτελούσε εμπόδιο στην επιδίωξη ειδικά των Γερμανών να ολοκληρώσουν την οικονομική διείσδυση στην υπανάπτυκτη Οθωμανική Αυτοκρατορία.[13] Προς αυτό το σκοπό, προπαγανδιστικά φυλλάδια της Κεντρικής   Γερμανικής Τράπεζας  , το 1915, προέτρεπαν τους Τούρκους να μην έχουν καμία οικονομική σχέση με Έλληνες και Αρμένιους.[10][14]

2ον) Ο εκτοπισμός των Ελλήνων κατοίκων από αυτές τις περιοχές έγινε με το πρόσχημα της ασφάλειας των συνόρων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας με την Ελλάδα, με την παράλληλη υποστήριξη  και πάλι των Γερμανών.

3ον)  Ένα ακόμη σημαντικό μέτρο που ενεργοποίησε την επόμενη φάση των μαζικών εξοντώσεων, ενώ αρχικά φαινόταν ως μέτρο προώθησης της ισότητας των μειονοτήτων, ήταν η στρατιωτική θητεία. Το διάταγμα για τη μαζική στρατολόγηση, αφορούσε όλους τους Οθωμανούς υπηκόους από 20 έως 45 ετών, ενώ υπήρχε η δυνατότητα εξαγοράς. Όμως όσοι ήταν πάνω από 45 ετών, υποχρεώθηκαν να εργαστούν στα περιβόητα “Τάγματα Εργασίας”, το οποία στην ουσία ήταν στρατόπεδα συγκέντρωσης για την εξόντωση των ελληνικών, αλλά και των άλλων χριστιανικών πληθυσμών της χώρας. Αυτούς που συγκέντρωναν τους οδηγούσαν κάτω από άγριες συνθήκες στα βάθη της Μικράς Ασίας.

Καθοδηγητές των Νεότουρκων ήταν Γερμανοί αξιωματικοί όπως  ο Γκόλτς και ειδικά ο μισέλληνας Φον Σάντερς Λίμαν ο οποίος περιόδευσε ολόκληρη την Ανατολική Θράκη, ξεκινώντας από την Κωνσταντινούπολη, πήγε προς τη Μαύρη Θάλασσα και τα σύνορα της Βουλγαρίας, κατηφόρισε προς την Αίνο και έφθασε στη Ραιδεστό, όπου του επιφυλάχθηκε θερμότατη υποδοχή. Στο προαύλιο του διοικητηρίου της Ραιδεστού, ενώπιον των στρατιωτικών και πολιτικών αξιωματούχων και πλήθος φανατισμένων Μουσουλμάνων, δήλωσε: «για να κατέχετε σταθερώς και μονίμως το εναπομείναν τμήμα της Θράκης, είναι απόλυτη ανάγκη να γίνουν οχυρωματικά έργα προς τις δύο πλευρές της Βουλγαρίας και προς την πλευρά της Μαύρης θάλασσας. Και αυτά σίγουρα θα γίνουν, αλλά δεν αρκούν μόνο αυτά. Εκείνο που πρέπει να λάβετε σοβαρά υπόψη  αφού θέλετε να κατοικείται ήσυχοι και ανενόχλητοι στο έδαφος αυτό, πρέπει να διώξετε τις ξένες μη Μουσουλμανικές εθνότητες και μάλιστα τους Έλληνες που είναι οι πιο επικίνδυνοι αφού είναι εξαπλωμένοι παντού και κρατούν στα χέρια τους όλο τον οικονομικό πλούτο της χώρας σας, όπως και τα σκήπτρα στην παιδεία. Αν δεν το πράξετε, νάστε σίγουροι ότι θα σας υποδουλώσουν οικονομικά και πνευματικά και θα σας εκμεταλλεύονται  χειρότερα απ ότι σήμερα».
Οι συστάσεις και υποδείξεις αυτές του Λίμαν μαζί με όσα νωρίτερα τους συμβούλευσε και ο Γκολτς, στάθηκαν ικανές για την έναρξη της Γενοκτονίας του Θρακικού Ελληνισμού.. Μπορούμε λοιπόν να ισχυριστούμε απερίφραστα ότι η Γενοκτονία του Θρακικού Ελληνισμού και κατ επέκταση του Ελληνισμού της καθ ημάς Ανατολής,

            Α) επινοήθηκε από τους Γερμανούς Γκόλτς και Λίμαν

            Β) σχεδιάστηκε από τους Νεότουρκους και

Γ) εκτελέστηκε από το στρατιωτικό κομιτάτο που συγκροτήθηκε στη Ραιδεστό από Τούρκους αξιωματούχους, αστυνομικούς, δικαστικούς υπαλλήλους, φανατικούς Μουσουλμάνους, από κατάδικους των φυλακών που απελευθερώθηκαν για το σκοπό αυτό, καθώς και από πρόσφυγες Μουσουλμάνους από τη Βοσνία – Ερζεγοβίνη και τη Μακεδονία που τους μετέφεραν  λέγοντας τους πως ότι πάρετε θα είναι δικό σας, για να μείνετε εδώ.. Στην επιχείρηση αυτήν προίστατο ο αρχηγός  του Τουρκικού στρατού Μεχμέτ Αλή Πασάς και το σύνθημα που επικρατούσε ήταν    οι λέξεις « Γιάκα – Γιακίν – Κεσίν» που σημαίνουν « Λεηλατήστε – κάψτε – σφάξτε»

Αβίαστα λοιπόν βγαίνει το συμπέρασμα ότι η Γενοκτονία του Ελληνισμού της Ανατολής ξεκίνησε από την Θράκη. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνετε από διάφορες βιβλιογραφίες. Ο καθηγητής κ. Κωνσταντίνος Βακαλόπουλος που ασχολήθηκε διεξοδικά με το θέμα αυτό όπως ανα;φέρει επιγραμματικά στο βιβλίο του « Διωγμοί και Γενοκτονία του Θρακικού Ελληνισμού – πρώτος ξεριζωμός 1908-1917» σελίδα 14 :

«  Ουσιαστικότερο όμως όλων είναι ότι η αφετηρία των διωγμών και της γενοκτονίας του Ελληνισμού της Μ. Ασίας και αργότερα του Πόντου υπήρξε ο χώρος της Ανατολικής Θράκης. Εκεί δοκίμασαν και εφάρμοσαν για πρώτη φορά οι Νεότουρκοι και οι πάτρωνες τους Γερμανοί επιτελείς το μοντέλο των μετατοπίσεων των Ελληνικών πληθυσμών και των εθνικών εκκαθαρίσεων, εκεί επέβαλαν τη γενοκτονική τους συμπεριφορά και εκεί αξιοποίησαν τα θλιβερά αποτελέσματα των πειραμάτων τους ώστε να τα επεκτείνουν σχεδόν αμέσως, στη Δυτική Μ. Ασία και αργότερα σε κραυγαλέο βαθμό στον Πόντο.»

Τα όσα περαιτέρω ακουστούν είναι αποδεικτικά στοιχεία για τα όσα υπέστη 0 Ελληνισμός    και αμφισβητούν πολλοί από τους Νεοέλληνες, είτε γιατί δεν γνωρίζουν ιστορία είτε γιατί έτσι τους συμφέρει και ο καθένας για τους δικούς του  ξεχωριστούς λόγους..

Το κομιτάτο για την καλύτερη οργάνωση, ίδρυσε παραρτήματα σε όλη την επικράτεια και σχημάτισε ληστοσυμμορίες με σκοπό να αναγκάσουν τους Έλληνες, με σφαγές, λεηλασίες, αρπαγή κτημάτων και βιασμούς γυναικών, να εκπατρισθούν. Σύμφωνα με καλά οργανωμένο σχέδιο, σε πρώτη φάση οι συμμορίες εισέβαλαν τη νύκτα σε ελληνικά χωριά, έριχναν πυκνούς πυροβολισμούς, προέβαιναν σε επιλεκτικές δολοφονίες, λεηλατούσαν, άφηναν προκηρύξεις με απειλητικό περιεχόμενο και έφευγαν. Οι προκηρύξεις έγραφαν « ή σηκώνεστε και φεύγετε ή όλους θα σας σφάξουμε» Αυτό επαναλαμβανότανε συχνά σε κάθε χωριό. 

Με την πάροδο του χρόνου, άρχισαν οι αποκλεισμοί των χωριών, οι καταλήψεις κτημάτων, κλοπές ζώων και δολοφονίες Ελλήνων στους αγρούς και στις στάνες . Όταν οι Έλληνες κατέφευγαν στις κατά τόπους Τουρκικές αρχές για να διαμαρτυρηθούν, αυτές υποκριτικά προσποιούταν ότι δεν γνωρίζουν τίποτε, δεν πιστεύουν ότι γίνονται αυτά, αλλά αν γίνονται, πρέπει να τα κάνουν Έλληνες που θέλουν να σας αναγκάσουν να φύγετε στην Ελλάδα  για  να   πάρουν τα κτήματα σας.

Οι κατά τόπους Μητροπολίτες καλά πληροφορημένοι για όσα συνέβαιναν, πληροφορούσαν τον Οικουμενικό Πατριάρχη Γερμανό τον Ε! που ανέλαβε μόνος του τον αγώνα για τη διάσωση των Ελλήνων από τον ξεριζωμό τους, με συνεχή διαβήματα προς τους Τούρκους υπουργούς και το Μεγάλο Βεζίρη, για τα όσα συνέβαιναν

Με τον ίδιο τρόπο απαντούσαν και οι υπουργοί στον Πατριάρχη, ότι τίποτε από όσα καταγγέλλει δεν συμβαίνουν και ότι όλα πηγαίνουν καλά.

Έτσι. Με τον τρόπο αυτό, όπως ανέφερα, ανάγκασαν τον Πατριάρχη να κηρύξει την εκκλησία  εν διωγμώ τον Μάιο του 1914 και να αναγκάσει τους Νεότουρκους να αναστείλουν προσωρινά τις απάνθρωπες πράξεις τους.  

Τα περισσότερα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη σημερινή ομιλία προκύπτουν από την μαύρη βίβλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κων/λεως ( 1914-1918) ,  από το έγγραφο 484/12,07,1913 της Ιεράς Μητροπόλεως Ηράκλειας και από Τουρκικές στατιστικές που ευρέθησαν στο διοικητήριο της Αδριανούπολης το 1920.με την απελευθέρωση της Ανατολικής Θράκης..

Από τα στοιχεία που έδωσε ο Ελ. Βενιζέλος με το υπόμνημά του στη Συνδιάσκεψη της Ειρήνης του Παρισιού, προκύπτει ότι στη Μικρά Ασία ζούσαν 1.694.000 Έλληνες. Στη Θράκη και την περιοχή της Κωνσταντινούπολης 731.000. Στην περιοχή της Τραπεζούντας 350.000 και στα Άδανα 70.000. Σύνολο 2.845.000 Έλληνες που αποτελούσαν το 20% του πληθυσμού της περιοχής που κυριαρχούσε οικονομικά, και είχε   καταφέρει να διατηρήσει την πολιτιστική του κληρονομιά παρ’ ότι αποτελούσε μειονότητα σε εχθρικό περιβάλλον.. Με τη λήξη των γεγονότων έχουμε πάνω από   1.650.000.- πρόσφυγες και πάνω από 600.000.- νεκρούς που ‘θάφτηκαν  στα Άγια χώματα τα πάντα Ελληνικά, χωρίς παπά και ψάλτη.

Ίσως κάποιοι θαυμαστές του Μουσταφά Κεμάλ, που σήμερα τον προσφωνούν Ατατούρκ = πατερούλη, ποιόν τον σφαγέα του Ελληνισμού, δήθεν ειρηνιστές, όψιμοι θιασώτες της Ελληνοτουρκικής φιλίας, ιδιοτελείς τουρκολόγοι μας ρωτήσουν γιατί όλα αυτά σήμερα??

            – Μήπως ξύνουμε πληγές που ο χρόνος έχει επουλώσει??

            – Μήπως εξάπτουμε μίση και πάθη ??

            – Μήπως ήμαστε  ρατσιστές και εθνικιστές ??

Σε όλους αυτούς τους «καλοπροαίρετους» ερωτώντες απαντάμε. Χωρίς περιστροφές  αλλά μόνο με τόλμη και ξεκάθαρα λόγια. κοιτώντας τους απευθείας στα μάτια

– Έχουμε κάθε δικαίωμα, να τιμάμε τη μνήμη των παντοιοτρόπως θανατωθέντων και εκριζωθέντων προπατόρων μας από τη Θρακική γη, τη γή της Ιωνίας και του Πόντου. .

– Έχουμε κάθε δικαίωμα να αισθανόμαστε κληρονόμοι της ιστορίας και του πολιτισμού που οι πρόγονοι μας δημιούργησαν στις αλησμόνητες πατρίδες

– Υποστηρίζουμε ανεπιφύλακτα ότι η Ιστορία διδάσκει και ενώνει τους λαούς, γι’ αυτό αναφωνούμε 

ΟΧΙ ΑΛΛΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ

ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΜΦΙΔΡΟΜΗ ΚΑΙ ΑΝΙΔΙΟΤΕΛΗ ΦΙΛΙΑ ΤΩΝ ΛΑΩΝ,

– Ως Χριστιανοί και ως Έλληνες, δεν καλλιεργούμε μίση. Ο Χριστός αγάπη μας δίδαξε και από τα χείλη του ακούσαμε το «πάτερ άφες αυτοίς ου γαρ οίδασι τι ποιούσι»

– Από την αρχαιοελληνική γραμματεία διδαχθήκαμε «το συμφιλείν έφυν»  γεννήθηκα για να αγαπώ ..  

Σεβαστό εκκλησίασμα,

– Το  να αμύνεσαι για την ιστορία σου, τον πολιτισμό σου, τη γλώσσα σου, για την παράδοσή σου  και για  την Ελληνορθόδοξη ταυτότητά σου δεν είναι ούτε  εθνικισμός ούτε ρατσισμός/

Θα είναι όμως ρατσισμός  εάν δεν αντισταθείς σε αυτά που έρχονται όπως η επιδιωκόμενη συρρίκνωση της πατρίδας σου, η διαστρέβλωση και παραχάραξη της ιστορίας και του πολιτισμού σου, η φαλκίδευση της παράδοσής σου και το ξεπούλημα της πατρίδας σου

–  Για μας τους πρόσφυγες, ένθερμους υποστηρικτές του τρίπτυχου, ΠΑΤΡΙΔΑ-ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ-ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ είναι αναφαίρετο το δικαίωμα   να θυμόμαστε ότι οι ρίζες μας είναι απέναντι, γιατί με το να θυμόμαστε δημιουργούμε μηχανισμούς κατά της λήθης και υποχρεούμεθα να θυμόμαστε τουλάχιστον με το μέτρο της φλόγας του κεριού, όπως λέει και ο Σεφέρης. Τη φλόγα εκείνη που όταν  θυμάσαι καίει, αλλά κι όταν δεν  θυμάσαι σβήνει.

Για αυτό πρέπει να θυμόμαστε τη φράση

ΔΕΝ ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΑΦΗΝΟΥΜΕ ΤΗ ΛΗΘΗ ΝΑ ΠΝΙΓΕΙ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΜΑΣ

Άρα τα περί μίσους και παθών δεν αγγίζουν εμάς.

Τελειώνοντας, σεβαστό και αγαπητό εκκλησίασμα, σας παρακαλώ να   ενώσουμε την κούραση τη δική σας με τα λόγια τα δικά μου και ας τα κάνουμε ροδοπέταλα να τα καταθέσουμε στη μνήμη των χιλιάδων αθώων θυμάτων καθώς και στη μνήμη των χιλιάδων γενοκτονηθέντων, ξεριζωθέντων, και θανατοθέντων  Ελλήνων  και ας αναφωνήσουμε όλοι μαζί το

« ΑΙΩΝΙΑ ΑΥΤΩΝ Η ΜΝΗΜΗ »

Νιγρίτα 11/09/2022

Ελευθέριος Θ. Χατζόπουλος

τ.π. της Θ.Ε.Ν.Σ. και της Π.Ο.Θ.Σ.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.