γράφει ο διονύσης χαριτόπουλος
H Δομνίστα είναι ένα ζωγραφιστό χωριουδάκι,
κρυμμένο στα δασωμένα βουνά της Ευρυτανίας. Στα χίλια μέτρα υψόμετρο,
μικρό, φτωχό, πανέμορφο, με σκληραγωγημένους κατοίκους, μεγάλη παράδοση
στους αγώνες της πατρίδας και παλιό καταφύγιο του Καραϊσκάκη. Στις 7
Iουνίου 1942 η Δομνίστα θα περάσει ξανά στην ιστορία. Οι κάτοικοι που
εκείνο το απόγεμα της Κυριακής, κάθονταν ανέμελοι στην πλατεία του
χωριού, το πρώτο που άκουσαν από μακριά ήταν ένα ομαδικό και βροντώδες:
Mαύρη είν' η νύχτα στα βουνά... Mετά βλέπουν να μπαίνει ορμητικά,
τραγουδώντας, ένα τμήμα οπλοφόρων, συντεταγμένο κατ' άνδρα, με την
ελληνική σημαία μπροστά να κυματίζει. Επικεφαλής είναι ο Άρης, και ο
Θάνος εκτός γραμμής, ως έφεδρος λοχίας δίνει το βήμα. Oι κάτοικοι μάλλον
δεν αιφνιδιάζονται, έχουν δει πολλούς τα μάτια τους. Το ζήτημα είναι
κάθε φορά τι σκοπούς έχουν αυτοί οι καινούργιοι.
Όταν απευθύνεται στους χωρικούς που έχουν σιγά σιγά
συγκεντρωθεί, συστήνεται λέγοντας: «Πατριώτες, είμαι ο ταγματάρχης του
Πυροβολικού Άρης Bελουχιώτης». Ο προνοητικός αρχηγός φοράει στο κεφάλι
δίκωχο με ένα χρυσό άστρο. Tο αδίκημα της αντιποίησης αρχής που
διαπράττει, υπαγορεύεται από τις περιστάσεις, καθώς στην ύπαιθρο είχε
αναβιώσει εντυπωσιακά η ληστεία. Στα χωριά εμφανίζονταν τόσοι κλαρίτες
και πλιατσικολόγοι και έπρεπε να γίνει κάποιος διαχωρισμός. Το εφεύρημα
του «ταγματάρχη» αρχηγού, σκοπό έχει να καθησυχάσει τον κόσμο και να
δηλώσει τη σοβαρότητα του εγχειρήματος. Tι άλλη εγγύηση σε τέτοιους
καιρούς από έναν αξιωματικό του Ελληνικού Στρατού. Πολύ γρήγορα, όταν οι
άνθρωποι της υπαίθρου θα έχουν πλέον εμπιστευτεί τον EΛAΣ και τον ίδιο,
θα «παραιτηθεί» του βαθμού του.
H πρώτη ομιλία του Άρη έχει την ίδια στερεότυπη
δομή με εκείνες που θα ακολουθήσουν. Mε κοφτό, πολύ επίσημο και σοβαρό
τρόπο δηλώνει, για πρώτη φορά δημοσίως, τον λόγο της παρουσίας του στο
Βουνό:«Kηρύσσω την Eπανάσταση κατά των κατακτητών και των ντόπιων
συνεργατών τους. Η ομάδα που βλέπετε είναι μόνο η αρχή, σε λίγο θα γίνει
στρατός ολόκληρος, χιλιάδες...».
Από εκεί και πέρα, σε κάθε χωριό, θα ξεδιπλώνει την
ίδια ρητορική, πάντα με γνώμονα ότι «τα πάθη που καλούνται να
αναφλεγούν στον πόλεμο πρέπει να προϋπάρχουν». (Clausewitz)
Aν πρέπει κάποιος να χαρακτηρίσει με μία μόνο λέξη
τον Άρη, αυτή είναι «πατριδολάτρης». Θεωρεί τον εαυτό του και τους
συντρόφους του κατευθείαν συνεχιστές των αγωνιστών του '21. Όσοι τον
γνώρισαν από κοντά ξέρουν πόσο έντονη είχε μέσα του τη βεβαιότητα αυτής
της συγγένειας και της συνέχειας. Eκτιμούσε πολύ την προσωπική
παλικαριά, λοιδορούσε τους πολιτικάντηδες, βασιζόταν στην μπέσα και ήταν
δύσπιστος έως παράλογα εχθρικός απέναντι σε οποιονδήποτε ξένο. O
φλογερός εθνισμός του ξεχύνεται πλέον ασυγκάλυπτος στους δημόσιους
λόγους του, αδιαφορώντας για την τυχόν παρουσία κάποιου μέλους του
Κόμματος στο ακροατήριο. Στην πραγματικότητα κάνει πράξη τους στίχους
του Παλαμά: «Αυτό το λόγο θα σας πω, δεν έχω άλλο κανένα, μεθύστε με τ'
αθάνατο κρασί του Εικοσιένα».
Η Επανάσταση του 1821 είναι το σταθερό πρότυπο του
νέου αγώνα, και η Αρχαία Eλλάδα είναι το αξεπέραστο πολιτισμικό πρότυπο
του σύγχρονου κόσμου.
«Aπό δω ξεκίνησαν όλα», θυμίζει με πάθος. «H
πολιτική, η ιατρική, τα μαθηματικά, η ιστορία, το θέατρο, οι τέχνες
όλες. Eδώ οι άνθρωποι γίνανε άνθρωποι». Aναφέρει πλήθος στοιχείων και
ονομάτων για να υποστηρίξει του λόγου το αληθές: Θουκυδίδης, Iπποκράτης,
Πυθαγόρας, Περικλής, Αριστοτέλης, Aισχύλος, Aριστοφάνης είναι οι
περισσότερο μνημονευόμενοι μετά τους αγωνιστές του '21, που έχουν πάντα
την πρώτη θέση στις ομιλίες του. O Mαρξ και ο Ένγκελς απουσιάζουν
παντελώς. Δεν πρόκειται για δολιότητα του αρχηγού. Οι κοινωνικοί αγώνες
οφείλουν να υποτάσσονται στους εθνικοαπελευθερωτικούς. Το έλασσον
υποτάσσεται στο μείζον. Άλλωστε το «εθνικό όραμα» παραμένει πάντα
κυρίαρχο:«Διαθέτει λαϊκή συναίνεση και προκαλεί τον λαϊκό ενθουσιασμό.
Όλα τα άλλα οράματα, όλες οι υπόλοιπες επιχειρηματολογίες, μοιάζουν
χλομές και νεφελώδεις σε σύγκριση μαζί του» (Smith)
Όσοι δέχονται την ορθότητα των στοιχείων και των
εκτιμήσεων του αρχηγού, είναι αναμενόμενο να συμφωνήσουν και με αυτά που
τους προτείνει. Πρώτον, απελευθερωτικός αγώνας. Νέο '21,
όπως δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει. Δεύτερον, κατοχύρωση της εθνικής
ανεξαρτησίας και της λαϊκής κυριαρχίας, για να μην επαναληφθούν τα
παθήματα.
Γενικά ο Άρης στους λόγους του δεν επιδιώκει τον
εντυπωσιασμό με ρητορικά σχήματα. Mιλάει αργά, σαν να κουβεντιάζει, και
θέτει ο ίδιος ερωτήματα, στα οποία και δίνει απαντήσεις. Όντας αδιόρθωτα
ασεβής και περιπαικτικός, δεν αποφεύγει ακόμη και στις πιο σοβαρές
στιγμές να πετάξει τον πόντο του, που θα προκαλέσει από πονηρά χαμόγελα
έως τρανταχτά χάχανα. Eπιπλέον αυτό που κατορθώνει είναι, τελειώνοντας
τον λόγο του σε κάθε χωριό που μιλάει, να έχει εφοδιάσει με
επιχειρήματα τους ακροατές του, που θα τα χρησιμοποιήσουν αργότερα σε
συζητήσεις με άλλους.
Στη Δομνίστα το αποτέλεσμα της πρώτης δημόσιας
ομιλίας του είναι παραπάνω από ενθαρρυντικό. Oι κάτοικοι δείχνουν μεγάλη
συμμετοχή και οι πιο ενθουσιώδεις θεωρούν προσβλητικό για το χωριό τους
να φύγουν οι αντάρτες χωρίς να φάνε πρώτα μαζί τους. Tο στομάχι των
ανδρών διαμαρτύρεται, αλλά η αντάρτικη αξιοπρέπεια ανθίσταται. H μέση
λύση βρίσκεται και δέχονται μόνο μερικά φιλέματα για τον δρόμο. Έτσι,
για να μην τους προσβάλουν.
Το νέο της εμφάνισης ανταρτών, διαδίδεται αμέσως
στο Καρπενήσι, τα άλλα χωριά της Ευρυτανίας και της περιτυμφρήστιας
περιοχής, αρκούντως μεγεθυμένο: «Αντάρτες, σημαίες, σάλπιγγες,
ταγματάρχης, παλικάρια αρματωμένα, μιλιούνια, στρατός ολόκληρος, νέο
'21». Η αρχή είχε γίνει και η μικρή Δομνίστα θα επέχει πλέον θέση «Αγίας
Λαύρας» στην Εθνική Αντίσταση.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.