Πέμπτη 25 Ιουνίου 2020

Η χαμένη ευκαιρία των Σερρών

Με αφορμή τη δοκιμή της νέας Yamaha R1M που έγινε
στην πίστα των Σερρών, μιλήσαμε και με τον Γιώργο Μήχο το νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο του Αυτοκινητοδρομίου, της Δημοτικής επιχείρησης που έχει την ευθύνη της λειτουργίας της καλύτερης πίστας των Βαλκανίων και κάναμε μια αναδρομή στην ιστορία και τα οφέλη που έχει δώσει στην πόλη το γεγονός ότι κάθε χρόνο γίνονται μια σειρά από εκδηλώσεις και Αγώνες που πέρα από την προβολή, φέρνουν και αρκετά χρήματα στις Σέρρες και έχουν συντελέσει στην ανάπτυξη της περιοχής.
Από το 1998 που έγινε η πίστα από τον τότε Δήμαρχο Γιάννη Βλάχο και με τη μεγάλη συμβολή του τότε αντιδημάρχου Τάκη Σωτηριάδη, η πόλη είδε μια τεράστια δημοσιότητα που δεν θα υπήρχε αν δεν γινόταν οι εκατοντάδες Αγώνες, τα εκατοντάδες Track Day, οι δοκιμές Αυτοκινήτων και Μοτοσυκλετών και ένα σωρό άλλες εκδηλώσεις, πολλές από τις οποίες είχαν Παγκόσμιο, Πανευρωπαϊκό, Βαλκανικό ή Ελληνικό χαρακτήρα.
Έκτοτε έχουν γίνει κάποια ξενοδοχεία, έχουν αναβαθμιστεί κάποια άλλα, έχουν ανοίξει καταστήματα εστίασης, έχει ευεργετηθεί η τοπική αγορά – κυρίως από τις κυρίες και φίλες των Βαλκάνιων και Τούρκων οδηγών που έρχονται, έχει σε γενικές γραμμές δημιουργηθεί ένας μεγάλος τζίρος χρημάτων που διαφορετικά δεν θα κυκλοφορούσαν στην πόλη. Ελπίζω κάποια στιγμή να καταφέρουν οι τοπικοί παράγοντες να υπολογίσουν αυτόν τον τζίρο, τις δεκάδες χιλιάδες διανυκτερεύσεις που προσθέτει κάθε χρόνο η λειτουργία του Αυτοκινητοδρομίου και έτσι να υπολογίσουν και το δημοτικό φόρο που εισπράττει ο Δήμος, αλλά και τον ΦΠΑ που εισπράττει το κράτος, για να μπορεί κανείς με στοιχεία να αποδεικνύει ότι ο μηχανοκίνητος κόσμος είναι ένας τομέας θεματικού τουρισμού που μόνο καλό μπορεί να κάνει στην περιοχή.
Είναι προφανές ότι αν θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν στην πίστα μεγαλύτερου βεληνεκούς Αγώνες, όλα αυτά τα νούμερα θα μπορούσαν να ανέβουν πολύ περισσότερο και στην περίπτωση που θα γινόταν ένας Αγώνας MotoGP, μιλάμε για ευεργετικά πράγματα όχι μόνο για τις Σέρρες, αλλά και για όλη την Μακεδονία.

Για να έχει κανείς ένα σημείο αναφοράς αρκεί να σας πω ότι η πίστα του Mugello, που έκανε μια ανάλογη μελέτη, έχει παρουσιάσει στο Ιταλικό κράτος το γεγονός ότι από το MotoGP κάθε χρόνο γίνεται ένας τζίρος της τάξεως των 66 εκατομμυρίων Ευρώ, που περιλαμβάνει τα εισιτήρια, τις διανυκτερεύσεις, τη σίτιση και τα χρήματα που ξοδεύονται σε αγορές διαφόρων ειδών τις ημέρες του Αγώνα, αλλά και τις προηγούμενες και επόμενες μέρες που έχουν σχέση με όσους επισκέπτονται την περιοχή γι αυτό το λόγο.
serres 2008 alonso
O Javier Alonso της DORNA εξηγεί στον τότε Δήμαρχο Γιάννη Βλάχο τα οφέλη από τη φιλοξενία ενός Αγώνα MotoGP στις Σέρρες
Έχοντας προσωπική σχέση με τους ανθρώπους της Dorna που έχει τα δικαιώματα του MotoGP και προσωπική σχέση με τους ανθρώπους της δημοτικής αρχής, κανονίστηκε το 2008 (όταν ο Γιάννης Βλάχος επανεξελέγη Δήμαρχος Σερραίων), να έλθει στην πίστα ο Διευθύνων Σύμβουλος των Εκδηλώσεων & Αγώνων της Ισπανικής εταιρίας, ο Javie Alonso, ο οποίος περιηγήθηκε στις εγκαταστάσεις της πίστας από τον Δήμαρχο (το κτίριο τότε δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί) και συζητήσαμε όλοι το ενδεχόμενο και το τι θα χρειαζόταν για να φιλοξενήσει η πίστα Αγώνες MotoGP & WSBK.
Αρχικά να πούμε ότι το μήκος της πίστας θα έπρεπε να αυξηθεί σημαντικά και από 3.186μ., που είναι τώρα, θα έπρεπε να ξεπεράσει τα 4 χλμ, ώστε να είναι σύμφωνη με τις προδιαγραφές του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Επίσης ότι θα έπρεπε να δημιουργηθεί εντελώς νέο κτίριο στη μεγάλη ευθεία που θα δημιουργείτο στην επέκταση της πίστας που θα γινόταν σε χώρο που μπορούσε να απαλλοτριώσει ο Δήμος πέρα από την Κ5 – Κ13 της σημερινής χάραξης. Εδώ να πούμε ότι το υπάρχον κτίριο κρίθηκε εντελώς ακατάλληλο, αφού για παράδειγμα ακόμη και τα ανοίγματα μεταξύ των τεράστιων τσιμεντένιων κολονών που υπάρχουν στα γκαράζ των ομάδων είναι στα τρία μέτρα, ενώ θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον έξι μέτρα για να φιλοξενούν Αγώνες Formula 3 και ανάλογων αυτοκινήτων.
Να σημειώσουμε ότι έχω κρατήσει και το χαρτί με το σχέδιο της πίστας, στο οποίο ο υπεύθυνος και ασφαλείας των πιστών όλου του κόσμου, έχει σημειώσει τα επικίνδυνα σημαία της πίστας που θα έπρεπε να αλλαχτούν και στη σημερινή μορφή της, ω΄στε να γίνουν ασφαλέστεροι οι αγώνες και τα track day, αλλά ακόμη δεν έχει γίνει τίποτε από αυτά…
Τέλος της παρένθεση και να πούμε ότι ο Δήμαρχος συμφώνησε σε όλα και υποσχέθηκε ότι θα προσπαθήσει να εκπονήσει ένα σχέδιο που θα επέτρεπε στο Αυτοκινητοδρόμιο να προχωρήσει προς αυτήν την κατεύθυνση και η Ελλάδα, η Μακεδονία, οι Σέρρες να μπουν στη διεκδίκηση ενός Grand Prix.
Από την πλευρά μου, είχα κάνει ήδη τις ενέργειες – και βάσει αυτών κλήθηκε ο Alonso – ώστε να υπάρχει ενδιαφερόμενος χρηματοδότης του όλου εγχειρήματος, ώστε ο Δήμος να μην χρειαστεί να ξοδέψει ούτε ένα Ευρώ και απλά να προχωρήσει στις θεσμικές αλλαγές που απαιτούσε μια τέτοια εξέλιξη. Απαλλοτριώσεις και ανάθεση της διοίκησης του Αυτοκινητοδρομίου στον επενδυτή.
Δυστυχώς όμως τελικά δεν έγιναν οι απαιτούμενες ενέργειες, χωρίς ποτέ να πάρω μια ξεκάθαρη και επίσημη απάντηση για τους λόγους. Γνώριζα ότι κάποιοι Σερραίοι που ήταν τότε σε υψηλές θέσεις και στον Δήμο και στην τοπική λέσχη ΛΑΜΣ (η οποία είναι και στη μετοχική σύνθεση του Αυτοκινητοδρομίου και πάντα ήταν και στη Διοίκηση της πίστας), είχαν τις αμφιβολίες τους και πίστευαν ότι δεν μπορούσε να ευοδωθεί η υπόθεση του Ελληνικού MotoGP. Κάποιοι λένε ότι αν γινόταν κάτι τέτοιο η τότε αντιπολίτευση του Δήμου θα έμενε για πάντα αντιπολίτευση…

Από την άλλη ο Γιάννης Βλάχος δεν κατάφερε (ή δεν είχε την απόλυτη πίστη στο πρότζεκτ αυτό), να πείσει τους αντίθετους και να επιβάλλει αν θέλετε την άποψή του ότι οι Σέρρες και η περιοχή θα εκτοξευόταν αν αυτή η υπόθεση προχωρούσε.
Ο παγκόσμιος χάρτης των Grand Prix, στην Ευρώπη τουλάχιστον, είναι γεμάτος από μεσαίου μεγέθους πόλεις που φιλοξενούν GP, τη στιγμή που οι πρωτεύουσες αυτών των χωρών είναι αρκετά μακρυά από την πίστα εκείνη. Και είναι τεράστια η αναγνωρισιμότητα
αυτών των πόλεων, που διαφορετικά δεν θα τις ήξερε κανείς και κανένας τουρίστας δεν θα είχε λόγο να περάσει από εκεί (βλέπε Le Mans, Brno, κλπ).
Χάθηκε λοιπόν μια μεγάλη ευκαιρία, τη στιγμή που τότε ο εκπρόσωπος της Dorna είχε έλθει εδώ, μετά από συνάντηση που είχε με τον Βασιλιά του Μαρόκου, που επίσης εκείνη την εποχή βολιδοσκοπούσε την πιθανότητα κατασκευής πίστας προδιαγραφών MotoGP!
Με ρωτούν κάποιοι φίλοι αν τώρα 12 χρόνια μετά υπάρχει ακόμη η δυνατότητα για κάποια τέτοια εξέλιξη και δυστυχώς η απάντηση είναι σχεδόν αρνητική.
Τίποτε δεν είναι αδύνατο, όπως λέει ο Σταύρος Παπασταύρου (των Papastavrou Shops) και συμπληρώνει “δεν δέχομαι τη φράση ‘δεν γίνεται’ από τους συνεργάτες μου”. Όμως για να γίνει κάτι τέτοιο, αρχικά χρειάζεται μεγάλη θέληση από τους Σερραίους και πέρα από αυτό έχει αλλάξει πολύ το τοπίο των χωρών που διεκδικούν ένα Grand Prix και όπως φαίνεται στον παγκόσμιο σχεδιασμό των μελλοντικών Αγώνων δεν υπάρχει χώρος για έναν Αγώνα στην Ελλάδα. Μακάρι να αλλάξουν τα δεδομένα, μακάρι ίσως με τη σύμπραξη όλων των Βαλκανικών χωρών να μπορέσει να βρεθεί μια φόρμουλα και να προχωρήσει η διεκδίκηση ενός Βαλκανικού GP, στην πίστα των Σερρών, ή σε μια άλλη πίστα που θα μπορούσε να κατασκευαστεί στην Ελλάδα. Μακάρι να βρεθούν νέοι δραστήριοι πολιτικοί που θα καταφέρουν να βάλουν το μηχανοκίνητο αθλητισμό στο ύψος που του αξίζει και μαζί να έχουν το όραμα ενός τέτοιου Αγώνα που θα σήμαινε και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και της χώρας.
Απλά δεν γνωρίζω πολλούς τέτοιους πολιτικούς και αντίστοιχα δεν γνωρίζω αν θα υπάρξουν και πάλι οι συγκυρίες του 2007 που μας έφεραν κοντά σε κάτι που θα ήταν ονειρική περίπτωση για πάρα πολλούς αναγνώστες μας, αλλά και φίλους του μηχανοκίνητου κόσμου γενικότερα.

Το κείμενο είναι δημοσιευμένο στο 108ο τεύχος του περιοδικού MOTOGP WORLD

 Δημήτρης Διατσίδης

Ο Δημήτρης Διατσίδης σπούδασε Αρχιτεκτονική στο ΑΠΘ και από το 1983 εργάζεται ως δημοσιογράφος σε περιοδικά και στην τηλεόραση. Παράλληλα ασχολήθηκε με τους Αγώνες Ταχύτητας Μοτοσυκλέτας, Καρτ και Αυτοκινήτου και από το 2004 έως και σήμερα παρουσιάζει το τηλεοπτικό πρόγραμμα του MotoGP στην Ελληνική τηλεόραση και παράλληλα οδηγεί σε όλες τις πίστες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Έχει εργαστεί στα περιοδικά, AUTO MOTO, 4τροχοί, 2τροχοί, Ταξιδεύοντας, Motosport, Playboy, MEN, Car & Driver και από το 2007 είναι εκδότης και διευθυντής του MOTOGP WORLD. Στην τηλεόραση ξεκίνησε από τον ΑΝΤ1 και την εκπομπή “Από τη θέση του Οδηγού” και συνεργάστηκε με την ΕΡΤ1, ΕΤ3, ΣΚΑΪ, COSMOTE TV.
 https://auto4u.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.